fredag 23 november 2012

Ett tips


Denna veckans tema i Blommig Fredag är "Ett tips".

Mitt tips är att ta hjälp av andras kunskaper och erfarenheter när det gäller trädgården. Det finns så många där ute som har massor av kunskap och erfarenhet och via nätet kan man lätt hitta dem.

Ett sätt är givetvis att läsa bloggar, men det gör ni ju redan så det tänker jag inte tipsa om:-) Däremot vill jag tipsa om att använda forum på nätet. Jag är med på tre forum som alla är lite olika och fyller olika funktioner för mig.

Det första forumet jag gick med i är norska Hagegal. Detta är ett forum som har funnits i ca 10 år och som fungerar jättebra. Det drivs av medlemmarna och är helt befriat från reklam och kommersiella intressen. Kunskapsnivån hos medlemmarna är mycket varierande från i princip noll till mycket hög. I vintras gick jag med i forumet på Trädgårdsriket också. Där är aktiviteten inte lika hög som på Hagegal, men oj vilka kunskaper medlemmarna besitter! Här har jag lärt mig massor! Det sista forumet jag är med i är Sällskapet Trädgårdsamatörernas forum. . För att vara med på det forumet måste man vara medlem i STA, men man kan givetvis gå in och läsa där utan att vara medlem. Även här är kunskapsnivån mycket hög!

Mitt andra tips är att om du inte redan är medlem i en trädgårdsförening så se till att bli det! Jag är med i en trädgårdsförening som tillhör Riksförbundet Svensk Trädgård och i somras gick jag med i Sällskapet Trädgårdsamatörerna också. Som medlem får man (i både Svensk Trädgård och STA) jättebra tidningar, medlemsrabatter, möjlighet att gå på kurser och föredrag för en mycket låg kostnad, gå på trädgårdsbesök eller åka på resor samt sist men inte minst, trevligt umgänge med andra "trädgårdsnördar":-) I STA får man dessutom köpa fröer till en mycket billig peng. Jag törs påstå att man alltid är välkommen i en trädgårdsförening oavsett vilken kunskapsnivå man har, så var inte rädd för att gå med även om du tycker att du inte är någon "expert".

Detta var mina tips till veckans


Flera bra tips hittar du här.

13 kommentarer:

Helens trädgård sa...

Bra och trevliga tips!

Är faktiskt med i de flesta av dom :=)

Trevlig helg!

Marit sa...

Så bra tips du har her! Hyggelig at du nevner hagegal også, slik at andre svenske hagefolk kan bli kjent med det. Hyggelig å høre fra deg igjen :-)
Ha en fin helg! Klem Marit

trädgårdsdrömmar sa...

Många bra tips.Ha det.

Vivishagerom sa...

Kjempe flotte tips!

Ønsker deg en fin fredagskveld! Klem

Hélena sa...

Jättebra tips! Det är inte klokt vad mycket man lär sig i forum och av bloggar.
Ha en underbar helg!
Kram Hélena

Mia sa...

Hagegal är ju helbra. Nu är jag med i hageselskapet också, dom har också forum. STA ska jag tänka på, kan man vara med från Norge? Fina tips i från dig :)

Gunilla sa...

Ett fantastiskt bra tips.
Jag är med i en del av dem
Trevlig helg

Bettina Bäck sa...

Håller verkligen med. STA:s forum tycker jag är lite knepigt att ta till sig, jag är medlem, men har inte riktigt fått till det. Ska ge det ett försök till. :-)

IreneL sa...

Tack för tipsen!
Ha en fin helg!

Ranten sa...

Ja jeg er er også medlem i STA, Svenske tredgårdsamamtører :) Etter tips fra en hagevenn. En gang i tiden :) God helg!

Ingmarie We sa...

Fina tips. Jag är också medlem i några föreningar.

Veronica sa...

Jag tänker alltid att jag ska gå med i STA men hittills har det inte blivit av ! Men nu ska jag bannemej ta tag i det....

Kram och ha en supermysig helg!!

//Veronica

Lena/isklockan sa...

Super bra tips. Kram