lördag 25 juni 2016

Vi tog en tur till Köping


I torsdags packade vi in hela familjen i bilen och gjorde en utflykt till Köping - eller rättare sagt till Bürgers Växtgård i Köping. Målet för dagen var att köpa barrväxter till slänten vi håller på att göra i ordning, och ska man ha barrväxter är det nog ingen i den här delen av landet som kan slå Bürgers på sortiment, inspiration, service och kunskap.

Hos Bürgers är det inga problem att hitta växter, problemet är väl snarare att begränsa sig:-)




Denna gången fick följande följa med hem till Tyresö:

Abies koreana 'Green Carpet'
Abies procera 'Procumbens'
Cryptomeria japonica 'Cristata'
Juniperus chinensis 'Plumosa Aurea'
Juniperus scopulorum 'Blue Arrow'
Kalmia latifolia 'Carousel'
Larix laricina (märkt med namnet 'Upright Small Tree', men det tvivlar jag på är korrekt. Jag kommer maila till Bürger och dubbelkolla namnet)
Pinus parviflora 'Negishi'
Picea parviflora
Rhododendron luteum 'Golden Eagle'
Taxus baccata 'Goud Elsje'

....samt 8 små buxbom.

Det mesta av inköpen är planterade redan, bilder kommer snart:-)




5 kommentarer:

Marit sa...

Så fine planter dere har kjøpt! Barvekster er så vakre og er like fine sommer som vinter.

Klem, Marit

Maribel sa...

De är min hovleverantör....har mycket fint.
Och du hittade en hel del.
Ha en fin helg /Marika

Rost och rädisor sa...

Det var ett rejält inköp! Är det inte torka hos dig? Här är det snustorrt och drygt 30° varje dag sen mer än två månader tillbaka. Att plantera nåt är inte att tänka på. Drar mig till och med för att förnya i urnorna även om jag inte snålar på vattnet.
Ska bli kul att se slänten sen.
Allt gott
/Anette

Bettina Bäck sa...

Man blir nog lite hemmablind, eller länsblind. Det finns ju många fina plantskolor i Västmanland. Det gäller bara att komma ihåg det. :-)

Daniel Lindholm sa...

Ohhh la la! Vilken växtlista. Det vattnas i munnen(?) eller kliar i planteringsfingrarna kanske är ett bättre begrepp. Jag ser fram emot bilder av slänten.