måndag 1 maj 2017

Årets resa till Linudden


Medan femåringen och pappan var på simskola igår åkte tvååringen och jag på den årliga inköpsresan till Linudden Trädgård utanför Nyköping. Det är en bit att åka, men det är det värt. Sortimentet hos Linudden är precis i min smak (mycket lundväxter, surjordsväxter, träd och inte minst ett bra urval av Rhododendron). Att man dessutom får kunniga råd och synpunkter från Björn som driver plantskolan gör det helt klart värt att åka dit.

Som vanligt åkte vi hem med en full bil. Denna gången fick följande växter följa med hem:

Rhododendron 'Panda'
Rhododendron roxieanum v. oreonastes
Rhododendron taliense 'Honigduft'
Rhododendron makinoi 'Silber'
Rhododendron 'Great Dane'
Rhododendron calophytum
Rhododendron 'Scotian Rosebud'
Rhododendron 'Guf'
Calycanthus x raulstonii 'Hartlage Wine'
Acer palmatum 'Tsuma-beni'
Acer palmatum 'Pung Kil'
Helleborus x ericsmithii 'Molly's White'
Helleborus x ericsmithii 'Pink Beauty'
Helleborus 'Blue Lady'


Längst bak står dessutom förra helgens inköp på Trädgårdshuset i Skarpnäck, en annan av våra favoriter bland handelsträdgårdar. Då köpte vi

Cornus kousa 'Milky Way'
Clematis 'Wadas Primrose'
Clematis 'Westerplatte'
Clematis tangutica
Clematis 'Yukioshi'
Clematis 'Romantica'
Clematis 'Miss Bateman'
Rhododendron obt. 'Schneeperle'
Rhododendron imp. 'Moerheim'

Några har redan planterats, andra ska få sin plats idag. Ute skiner solen, det är vindstilla och 8 grader varmt i skuggan redan klockan åtta på morgonen - jag tror det blir en fin dag :-)

10 kommentarer:

Marit sa...

Heldige deg! Så mye fint som du har kjøpt :)
Det var veldig mange ukjente sorter du fikk med deg, og det blir spennende å se de vokse seg til. Skal si det er varmt hos deg allerede. Her er det kun 1 grad og nå er klokka snart ni ;)
Kos deg i varmen!

Klem!

Gunilla Teckenberg sa...

Oj, så mycket spännande du har köpt! Vi är också på väg till Linudden, har beställt en spännande Rhododendron som Björn skall försöka hitta åt mig. Jag är så tacksam över att vi har dessa små plantskolor som tillhandahåller ett sortiment som jag, liksom du uppskattar stort. Men det krävs ju att vi också gagnar dem med våra inköp så att de kan fortleva.

Kram!

Hageidyll i Sonvika sa...

Du har virkelig fått handlet:-)
Hadde tenkt oss på et gartneri igår, men sjekket heldigvis først, og de hadde søndagsstengt. Så det ble noen timer ekstra i hagen, og vi fikk flyttet og delt endel planter.Godt å få gjort.
Ha en fin dag.

Carita och Bertel sa...

Oj oj så mycket fint du köpt.Vi brukar också åka dit ibland.Man hittar alltid något spännande där.Jag är ledsen för jag tror att knopparna på minst två rhododendron har frusit och det är dom som inte blommat tidigare och som är fulla av med knoppar,så otroligt tråkigt. Skönt med lite värme äntligen.Ha det fint. Carita.

Anonym sa...

Hoppas du fick en skön dag i trädgården! Så många fina växter du fick tag på. Två av dem växer hos oss också: Hartlage Wine och Miss Bateman.
Läste att ni äntligen fått regn, om än inte så mycket. Ni har inte funderat på att gräva ner en vattentank som kan ta tillvara på bostadshusets regnvatten från taket?
Kram Kristina

Maribel sa...

Låter som riktigt bra besök med mycket växter med i bagaget hem.
Härligt att handla av kunnig personal. Blir alltid sugen på fler klematis.
Ha det fint /Marika

Karsten F sa...

Hei Nora

Linudden Trädgård har et væsentlig større udvalg end det man normalt ser på en "Handelsträdgård" det er ikke ofte man ser feks ericsmithii hybrider!

Held og lykke med indkøbene!

Rost och rädisor sa...

Ojoj, rena julafton! Kul att plantera allt och se rabatter och lundar växa fram.
Allt gott
/Anette

Mia sa...

Så många Rhododendron, det blir flott blomstring. Clematis er ju alltid en vinner. Ser du satt opp fårstängsel mot rådjur bla er det den som ska täckas?
Ha en fortsatt fin vår :)

Unknown sa...

Vilken lycka! Calycanthus och Acer p. Tsuma-beni har jag egna erfarenheter av och båda är toppenväxter. Lönnen har jag i kruka på uteplatsen, ( i vintras nergrävd i rabatt), en pärla. Kryddbusken har massor med blomknoppar i år, endast ett år efter plantering. Bra jobbat av en sådan exotisk buske. Nu har jag skaffat den med vita blommor ckså, så uppmuntrande jag tyckte att den var.
Clematis är inte min grej, 14 år av misslyckanden tär på....