lördag 28 april 2018

Note to self


Vår trädgård är ingen vårträdgård. Visst har vi en del vårblommor som  krokusar, narcisser, julrosor och backsippor, men det är inte så många och i vår stora trädgård känns det som att det borde finnas plats för många till. Så tänker jag varje vår, men så är det som att jag glömmer bort det när hösten kommer och det är dags att plantera lökväxter. På hösten kan jag inte komma på några bra platser att plantera vårblommor på, så det blir sällan av.

Så av den anledningen skriver jag detta inlägget som en påminnelse till mig själv om hur brun och grå stora delar av vår trädgård känns så här års. Förhoppningsvis kan jag komma ihåg att läsa detta när det är dags att köpa lökväxter till hösten så nästa vår blir lite mer blommig än vanligt till glädje för oss som bor här och inte minst för alla hungriga humlor och bin som har svårt att hitta mat så här års.

I dessa två upphöjda rabatter vid nedre dammen borde det passa utmärkt att plantera Krokus. Här växer det Hakonegräs och Hostor som snabbt täcker över vissnande krokusblad.



I Dagliljerabatten till höger om nedre dammen borde det också passa bra med lökväxter eftersom Dagliljorna snabbt växer till och döljer vissnande blad.


I vårt stumpery/woodland lyser Gullflockan i sin ensamhet just nu. Snart fylls rabatten av Hostor, Rodgersia, Ormbunkar, Sockblommor och andra lundväxter men fram tills de vaknar till liv tänker jag att det borde passa bra med Nunneörter, Hundtandliljor och Trillium här. Kanske några Vitsippor också skulle passa in?



Så där - nu finns det ingen ursäkt för att inte plantera flera vårblommor och lökväxter i trädgården.....återstår bara att komma ihåg detta inlägget när blir dags :-)




10 kommentarer:

HageSus i Turids hage sa...

Hei Nora.
jeg kan se at du sikkert har plass til litt løkblomster, men du har det slik som oss.
Sist høst satte jeg mange tulipanløker, men der har jordrottene vært slik at en del er spist opp og de fleste er flyttet rundt. Jeg puttet også ned alle løkene fra påskeliljer jeg hadde kjøpt til påske. De har kommet. Til høsten skal jeg sette årets løker litt rundt omkring utenfor hage.
Men selv om det ikke blomstrer så mye hos deg eller oss, så går denne tiden veldig fort - snart blomstrer mye hos oss også.
Tiden nå på våren er herlig!
Ha fortsatt en fin helg!
Hilsen fra Turid

Karsten F sa...

Hej Nora

Morsomt at du også har et stubberi! I mit er den hvide anemone -vitsippan- ugræs der kommer op overalt. så jeg ville nok ikke sætte det der med vilje:)
Men ja i med de dejlige ting du nævner, måske også en Adonis? - det bliver godt!

Ha en dejlig helg

Gunilla Teckenberg sa...

Go´kväll Nora!

Bra tänk där, jag har heller inte planterat lökar på många år så med tiden har många försvunnit. Men nu har jag börjat tänka om, i höstas planterade jag en hel del nya krokus men jag ser nu när det är vår att det finns plats för mycket mer, krokus kan man ha massor av.

Klart du skall ha Adonis också. Ja, de blommar lite olika. Adonis amurensis kommer väldigt snabbt på våren, samma tid som krokus och A.vernalis blommar nu - en riktig långblommare. Och varför inte lite vildtulpaner, Tulipa turkestanica är underbar och trogen.

Kram!

Maribel sa...

Hej Nora!
Det är så härligt med alla lökväxter som tittar fram tidigt på våren, de passar nog bra i dina rabatter.
Ha en fin helg /Marika

Inger sa...

Vårblomningen är den mest tacksamma tycker jag. Men det är otroligt hur fort man kan glömma, bra med bilder.
Kram

Ranten sa...

Hei Nora! Spennende å bli med en runde i hagen din :-)) Klart du må ha vårblomstrende løk! Jeg elsker denne tiden når alle trillium, erythronium og alle andre deilige fargerike løkplanter blomstrer! Så til høsten blir det løp og kjøp! God helg til deg!

Marit sa...

Det er en god ting å skrive huskelapper til seg selv! Du får helt sikkert plass til mange vårblomster hos deg. Vi vil jo gjerne ha blomster tidlig om våren, så da må det legges flere løk :)
Det skal jeg også gjøre.
Klem

Hageidyll i Sonvika sa...

Kjenner meg igjen. Når høsten kommer vet jeg ikke hvor jeg skal plante løk, så da kan jo disse bildene være til hjelp.
Vi kunnne sikkert også hatt mer løkblomster, men glemmer ofte hvor vi har fra før, og så nettopp at Lars har lagt noen trakkhelder i bed i fjor, oppå villtulipan og narcisser....Slikt må vi regne med:-)
Ha en fin søndag/Eirin

Anjas Hill sa...

...och alla Anemone blanda (balkansippan) i olika färger ja, sippor av alla de slag. Violer ska du inte heller glömma. Fransklockor i trovkanter. Botaniska tulpaner. Små buskar (roddar som jag ser att du redan har - skaffa fler) nunneört, ungersk tandrot, (Cardamine glanduligera) det finns fler arter av Cardamine. Vårgentiana, Trillium, Anemonella ....! Det finns en del att välja!

Ha det gott och hoppas att du får njuta av en vårträdgård 2019!
Ha det jättegott!
/Anja

Veronica sa...

Javisst behöver man vårblomning. Jag trodde jag hade fullt nog så jag satte inga lökar alls i höstas men tji fick jag. Skulle kunna ha hur mycket mer som helst :)

Jag lovar att jag ska påminna dig i höst när det är dax :)

Ungersk tandrot har jag en stor rugge av och jag kan gräva upp lite och skicka till dig :)

Kram