söndag 29 april 2018

Varför vänta?


Ja, varför vänta till hösten med att köpa vårblommor? (se gårdagens inlägg) Nog för att alla lökväxter planteras då, men det finns ju andra vårväxter också.

Så istället för att vänta några månader tog sexåringen och jag turen till Torvan Trädgård  idag. Dels för att det är mysigt att hälsa på Pia och prata lite trädgård och samtidigt njuta av hennes fina täppa, men också för att jag vet att hon brukar ha ett fint sortiment av just vårblommor.

Och visst hittade vi fina tillskott till vår egen trädgård, titta bara


Det blev:
Anemone nemorosa 'Lena' (Vitsippa) 2 st
Anemonella thalictroides (Sippruta)
Cortusa matthioli 'Alba' (Klockviva)
Jeffersonia dubia (Blå Presidentsippa)
Primula vulgaris 'Hose in hose' (Jordviva)
Romneya coulteri (Buskvallmo)
Sanguinara canadensis 'Multiplex' (Fylld Blodört. Denna har jag sedan tidigare, men den är så vacker så en till skadar inte:-)
Soldanella 'Spring Symphony' (Trädgårdsalpklocka)
Trillium erectum
Vancouveria hexandra (Rökblad)

Alla är inte typiska vårväxter, men så blir det lätt när man är på Torvan. Man hittar alltid något extra som man inte visste att man behövde :-)

9 kommentarer:

Gunilla Teckenberg sa...

Tummen upp Nora! En fin samling växter du fick tag på.

Kram!

Hageidyll i Sonvika sa...

Veldig bra Nora! Nå se du også godt hvor du kan plassere dem:-)
Fikk plutselig lyst på en handletur...
Ha en fin uke/Eirin

Inger sa...

Många fina, klockviva är en av mina favoriter. Besökte Torvans trädgård för ett år sedan utan att köpa en enda växt även om många lockade. Njut av planteringen!
Kram

Marit sa...

Så mye fint du fikk kjøpt! De hadde virkelig godt utvalg av planter.
Ha en fin ny uke!
Klem!

Maribel sa...

Hej Nora!
Fina växter du köpte, de kommer att bli fina.
Ha en fin helg /Marika

hagen vår sa...

Hei Nora!
Blodurt må jeg få tak i. Beundrer den hvert år i botanisk hage i Oslo.
Det er så himla deilig å være i gang igjen. Dette har vi venta lenge på.
Ha det godt!
Klem Anne

Louise sa...

Alltid kul med nya inköp, det blir säkert fint! Jag tänker varje år att jag inte behöver något men ändå slinker det alltid med en och annan kruka när man bara ska "titta" på växter. Just nu sparar jag mig till lite olika växtmarknader under maj.

Kram Louise

Unknown sa...

Jag delar ditt tädgårdsöde med underskott av vårfägring. Från början villle ha växter med lång säsong och då blev många sådana som blommar/har sin storhetstid på sensommaren eller hösten. Med åren insåg jag värdet av att trädgården kommer igång tidigt och satsat på lökväxter, anemoner, nunneörter, julrosor. Många av dessa vissnar ju ner ganska tidigt och placeras lämpligen i närheten av sena perenner och bladväxter som hosta. Så jag tycker nog inte, så här i efterhand, att det här är ett dumt upplägg, tvärtom, ganska smart, fast från mitt håll var det mera en slump än klokhet. Nu ser jag fram emot att sippor och nunneörter sprider sig och blir ett ”ogräs”.
Härliga inköp, lycka till med platsletandet!
Kram
Marta

Anonym sa...

Vilka fina inköp du har gjort! Tummen upp! :) Efter att ha läst ikapp hos dig tycker jag allt att du har en hel del vårblommor. Och julrosor kan man ju aldrig få för många av. :)
Kram Kristina