måndag 2 april 2018

Grönt är skönt


En vecka har nu gått sedan mitt förra inlägg. Under en vecka i månadsskiftet mars/april kan det hända hur mycket som helst i trädgården, men så har det inte varit denna veckan. Vädret har varit kallt och snön och isen som låg förra veckan ligger fortfarande kvar tyvärr.

Jag har ju en förkärlek för städsegröna växter som  Rhododendron och barrväxter  - växter som tillför trädgården färg och form hela året och som gör att trädgården känns intressant även på vintern. Under stort sätt hela året är detta växter som i princip sköter sig själv och som klarar det mesta om de bara har hunnit etablera sig på sin plats. Undantaget från regeln och den enda tidperioden då vi barrväxt- och Rhododendronälskare möjligtvis  sover dåligt om natten och får ont i magen av oro är denna årstiden. Vårvinterns kombination av kalla nätter och soliga dagar kan vara förödande för de städsegröna växterna som tycker att våren är här tack vare de varma solstrålarna, men som samtidigt inte får något vatten då marken fortfarande är frusen.

Eventuella skador lär visa sig senare under säsongen, men jag håller tummarna och hoppas att det ska gå bra för våra växter. Så här års är jag lite extra tacksam för att vår tomt ligger i en brant sluttning mot nordost, det gör att solen inte ligger på hela dagen och bidrar även till att snösmältningen går lite långsammare.

En rabatt med barrväxter som jag faktiskt inte oroar mig så mycket för är denna rabatten som ligger precis nedanför vårt hus.


Tack vare läget mot nordost samt att den har huset "i ryggen" så får den sol bara fram till ungefär halv elva på förmiddagen. Att rabatten dessutom ligger inbäddat av berg och sten samt är upphöjd bidrar till att tjälen försvinner tidigt här.

Här har vi planterat låga barrväxter samt en lönn som inte alls passar in i sammanhanget. Den kommer få flytta på sig i år och ersättas av någon (förmodligen) pelarformad barrväxt.

Några av växterna i rabatten är:

Abies koreana 'Kohout's Icebraker' - en av mina absoluta favoriter!


Abies pinsapo 'wb' (osäker på om det namnet stämmer, men en Abies pinsapo är det i alla fall)


Abies koreana ' Oberon'


Pinus nigra 'Green Tower'


Abies koreana 'Prostrate Beauty', fortfarande delvis täckt av snö


Och så den pyttelilla Idegranen Taxus cuspidata 'Amersfoort' (som jag har gjort ett inlägg om tidigare och som finns att läsa här.)


En av orsakerna till att vi planterar så många barrväxter är att de som tidigare nämnt bidrar till en intressant trädgård även på vintern. Men för att det ska bli så så krävs det antigen en snöfattigare vinter än denna eller också får man satsa på högre växter än vi har gjort i just denna rabatten. Under drygt två månaders tid har denna rabatten nämligen varit i princip osynlig tack vare et tjockt snötäcke. Bilen till höger är tagen den 28:e februari, bilden till vänster är tagen nu i helgen


Tur då att alla vintrar inte är som denna och tur också att vi trots allt har några större växter att njuta av när snön ligger djup :-)

5 kommentarer:

Marit sa...

Hei Nora!

Du har så mange fine vintergrønne planter hos deg. De små Abies er så søte! Snøfattig har ikke denne vinteren vært her, og her sees ikke konturene av plantene en gang. Jeg er så lei denne vinteren at jeg har ikke ord. Heldige deg som har så lite snø. Yr sier at det er nå 78 cm med snø her... :(
Vi får holde ut, for våren må jo komme innen det er St. Hans ;)

Klem, Marit

Karsten F sa...

Hei Nora

Hernede kommerr der ny sne nu, det er en koldfront før den lovede regn i varmfronten natten til imorgen. Det bliver spændende at se hvorlangt varmen kommer op i Skandinavien - det skulle blive tøvejr og regn langt op. Flot med dit stenbed i klipperne. Jeg er vild med de forskellige Abies!

Ha en dejlig ny uge

HageSus i Turids hage sa...

Denne vinteren har vært ganske lik rundt om i hele Norden ser det ut til. Alle har hatt en mye tøffere vinter enn de er vant til.
Men nå får vi tro at våren er her. Snø i går kveld som er i ferd med å regne bort nå, her jeg bor.
Så fin rabatt eller skråning du har med alle de ulike grønne buskene!
Ha en fin dag Nora!
Hilsen fra Turid

Gunilla Teckenberg sa...

Hej Nora!

Ja, nog är det lite oroligt vid denna tid på året, med jämna mellanrum går jag och sticker ner fingret i jorden. Än håller sig tjälen benhårt kvar på de flesta ställen men nu ser det ut att bli ett väderomslag. Inga minusgrader i natt och det har fallit lite regn.

Så roligt att läsa om Dante och att ni föräldrar tycker det är viktigt att lära ut om naturen. Jag gör vad jag kan med mina tre barnbarn och jag märker att en del saker sitter kvar i minnet.

Jag blir verkligen rädd ibland när jag läser hur moderna människor avskärmat sig från naturen. Hur kan man värna om något som man saknar kunskaper om?

Kram!

Anonym sa...

Hej Nora!

Ja nu är det en orolig tid. Jag minns år 2013 då enormt många vintergröna växter dog. Två av mina etablerade rhododendron gick hädan och fick ersättas med nya. Nu har jag täckt alla med säckväv. Jag var ute på en promenad för en vecka sedan i ett villaområde och jag tror aldrig jag sett så mycket säckväg. Tjälen kommer nog dessutom att stanna länge i min trädgård. Det är bara att hålla tummarna för att allt går bra i våra trädgårdar. Nu verkar i varje fall våren vara på ingång. Härligt!

Ha en fin vecka!
Anita