lördag 5 maj 2018

Det finns så mycket att glädja sig åt....


Det finns så mycket att glädja sig åt när man har en trädgård. Här är några saker som gladde mig på min kvällsrunda i går kväll.

Julrosrabatten som domineras av Julrosor, Vitsippor och Pioner är fin året om men som allra finast nu när alla Julrosor och Vitsippor blommar för fullt.


Här är några av Julrosorna i närbild, man kan inte bli annat än glad av såna skönheter!

Helleborus hybridus 'Blue Metallic Lady'


Helleborus orientalis 'Yellow'


Helleborus orientalis 'Double Ellen Picotee'


Helleborus orientalis 'White Spotted Lady'


Denna rabatten domineras så här års av Kungsängsliljor, Fritillaria meleagris, som snart börjar blomma. Lite extra glad blir jag när jag ser att många nya spiror är på väg upp. Varje år strör jag fröna från de överblommade liljorna runt i rabatten i hopp om att det så småningom ska bli som en äng av Kungsängsliljor. Förra årets "sådd" verkar vara extra lyckad, det är många små spiror på gång nu.


Nästa glädjeämne är alla Pioner som börjat spira nu. Det verkar som att de växer flera centimeter om dagen och de är nästan lika vackra nu som när de blommar.



Att Doronicumen har börjat blomma glädjer jag mig lite extra åt. Denna har jag nämligen tagit med mig från min mammas trädgård  - det är lite av barndomens vårblomma för mig.


Att den variegerade Gullflockan, Hacquetia epipactis 'Thor', har vuxit sig så stor och fin är ett annat glädjeämne. Denna ska jag dela senare i år så jag får njuta av den på flera ställen.


Spontana frösådder som dyker upp i trädgården är inte alltid ett glädjeämne. Undrar hur många aklejor och daggkåpor jag har rensat bort i grusgången tex? Men denna Flocknävan har verkligen hittat en plats jag gillar. Mitt mellan stenarna i rabattkanten har den slagit sig när som en grön friskus bland allt det gråa - gillas skarpt!


Att man efter några försök äntligen har hittat platsen där Bambun, Fargesia nitida, trivs och frodas är verkligen något att glädja sig åt! Den står där så grön och fin hela året, om bara några veckor kommer den vara mindre dominant när alla Hostor och andra gröna växter har vuxit till sig, men fram tills dess är den verkligen rabattens mittpunkt.


Den Japanska Pionen, Paeonia japonica, blir lite större för varje år och i år har den fyra knoppar - så många knoppar har den aldrig haft tidigare. Bara att se fram emot ljuvlig (men kort) blomning snart.


En annan som snart kommer blomma är Rhododendron 'Tibet'


När hänglärken, Larix decidua 'Puli', grönskar - ja då är det omöjligt att inte glädjas lite extra. Visst är de fina de små gröna skotten?


Inte ens  en syn som detta kunde dämpa min glädje på kvällsrundan igår. Jag hade ju saxen i fickan (som alltid) och denna krabaten är numera förpassad till "de eviga snigeljaktmarker". Antalet sniglar har minskat avsevärt i vår trädgård under åren - jag inbillar mig att min idoga jakt så gott som varje kväll och morgon har med saken att göra.


Och det finns glädjeämnen kvar att njuta av i helgen också - då ska jag nämligen bland annat plantera denna skönheten Vitsippan Anemone nemorosa 'Lena' :-)


OBS! Inlägget är korrigerat efter att Gunilla påpekade att det nog inte var en Rh. 'Teddy Bear' på bilden. Och visst hade hon rätt - det är ingen 'Teddy Bear' det är en 'Tibet'. Så går det när man tror sig komma ihåg namn i huvudet:-) Stort tack till Gunilla! 

10 kommentarer:

Karsten F sa...

Hei Nora

Sikken fin Paeonia japonica, det er vist en variant af P. obovata.
Fritillaria meleagris är fantastisk - og har jo en speciel svensk historie!

Ha en dejlig helg

Marit sa...

Så mye fint du har å glede deg til. Våren er en herlig tid, og du har så flotte juleroser. Alle mine døde i fjor vinter. Barfrosten tok de. Jeg plantet to nye et annet sted under en hekk, og de har klart seg.

God helg, Nora!

Klem, Marit

Gunilla Teckenberg sa...

Hej Nora!

Ja, nog är det något magiskt över trädgården vid den här tiden när så mycket händer. Lärken är förtjusande när de små gröna barren visar sig. En spännande pion du har, du får visa blommorna när de kommer.
Kul att du börjat gilla Primula, det är en fantastisk och användbar växt som finns i så många former.

Den Rhododendron du visar ser inte ut som `Teddy Bear´ bladen är ganska runda så det kunde tyda på R. orbiculare eller någon hybrid av den.

Kram!

Lykkelig i hagen sa...

Hei Nora. Nå mye flott som blomstrer hos deg, jeg skjønner godt at du er lykkelig. Jeg blir glad for å se gullkorgen (doronicum) din, den er jeg og veldig glad i. Jeg har to sorter av den, den ene lave har begynt blomstringen. Ha en fin søndag. Klem fra Anne-Kristin

Hageidyll i Sonvika sa...

Hei Nora.
Ser du har mye å nyte og glede deg over nå. Våren er bare fantastisk!
Du må la oss se den japanske peonen når den blomstrer. Her er vi fortsatt ikke helt ferdig med første gangs luking og rydding av bed, men vi greier å gå rundt og bare nyte, eller ta med kaffekoppen ned i hagen og bare nyte inntrykkene.
Kampen mot snilene er viktig, godt du står på:-)
Ha det godt/Eirin

hagen vår sa...

Hei Nora!
Nå skjer det noe overalt. Julerosene dine er nydelige. Doronicumen er også ett bardomsminne. Husker vi hadde en hel rekke med dem. Kjøpte en i fjor. Håper den klarer seg.
Ha det godt! Anne

Anna-Karin Rickardsson sa...

Hej Nora!
Vilken fin trädgårdsrunda du bjuder på. Njuter av de vackra julrosorna, doronicumen, gullflockan, hänglärken och alla de andra härliga växterna. Teddy Bear hade väldigt vackra blad, och många fina blommor på gång. Liksom kunsängsliljorna. En fin skir äng att se fram emot där, för er.

Önskar dig en fortsatt fin majvecka!
Anna-Karin

Maribel sa...

Hej Nora!
Tack för rundturen, ljuvliga helleborus , de är lika fina oavsett färg. En fin pion, som kommit långt, och härliga Lena.
Ha det bra /Marika

Carita och Bertel sa...

Så mycket fint du har nu. Julrosor har jag också börjat gilla mera nu så jag har faktiskt köpt några och en del har jag fått. Dom är inte så stora ännu men en hel del blommar så jag ser fram enot att det ska bli stora ruggar. Ha det fint/Carita

Rost och rädisor sa...

Doronicumen- Vårkrage är ett barndomsminne här också. Försommarens buketter innehöll alltid mycket gult, men en ännu större favorit är julrosorna. Söt, sötare, sötast!
Ha det så gott

/Anette