söndag 20 maj 2018

På väderfronten intet nytt


Innan årets trädgårdssäsong hade jag en tanke om att jag inte skulle gnälla om torkan i mina blogginlägg detta året - jag har ju gjort det så många gånger förut och det är säkert inte så spännande att läsa om. Men när veckorna går och regnet uteblir så ska det gott göras att inte skriva något om det, vatten är ju en avgörande faktor för att trädgården ska vara fin och växterna överleva.

Jag har tidigare haft en filosofi om att spara på vattnet och bara vattna nyplanterade växter och då främst träd och buskar. Den filosofin har jag/vi numera övergett och från och med denna säsong kommer vi vattna mer än tidigare. Någon överdriven vattning blir det inte, man kommer aldrig få se vattenspridare i denna trädgården till exempel - till det är våra vattenresurser för små. Vi har egen brunn och bor i ett område med vattenbrist så då är det inte aktuellt att öppna kranarna.

Istället åker vi och hämtar vatten på ett tappställe i närheten. Förra sommaren införskaffades denna


och vi har redan hämtat tre fulla behållare. Vattnet låter vi rinna ut i våra två dammar där vi sedan hämtar vatten till de växter och rabatter som behöver det mest. Vissa rabatter kommer inte vattnas framöver heller, men de är färre nu än tidigare år. Sedan sparar vi givetvis regnvatten från hustaken när det väl kommer något regn så vi gör som tidigare bara med lite extra tillskott.

När vi väl vattnar så försöker vi göra det så effektivt som möjligt och ett sätt som fungerar jättebra är bevattning med droppslang. Denna slänten med Rhododendron vattnas till exempel uteslutande med droppslang.


Men det händer även att vi använder ren "muskelkraft" och hämtar vatten från dammarna i dessa


Det blir bra träningspass kan jag lova, lyfta, bära och gå upp och ner för bergssidan:-)

Lördagskvällen denna veckan mellan kl 21 och 22:30 hade jag ett sånt träningspass där bland annat vårt stumpery fick ett antal kannor vatten. Hur många vet jag inte, men jag skulle gissa på cirka 25-30 ungefär.



Jag mäter regnmängderna varje år från april till september och kan konstatera att denna våren/försommaren är ännu torrare än förra året så här långt. I april förra året fick vi 29 mm mot årets 18. Förra årets maj månad bjöd på 15 mm i år har vi så långt fått 11 mm i maj. Det är bara att hålla tummarna för att fortsättningen ska bli bättre än förra året, även om det känns föga sannolikt.

Som tur är behöver vi inte vattna hela trädgården, då skulle vi inte hinna med annat. Våra våtbäddar till exempel klarar sig fint även när det är soligt och varmt längre perioder.




En annan som aldrig behöver bekymra sig för vattentillgången är dvärglönnen Acer palmatum 'Mikawa yatsubusa' som är planterad i en kruka som står på kanten till ena dammen. Den får alltid en skvätt när man ändå går förbi med kannan:-)


Så där - årets första "gnälla-om-torkan-inlägg" är därmed klart. Jag kan inte lova att det blir det sista, men jag ska försöka hålla mina frustrationer för mig själv så gott det går framöver :-)

10 kommentarer:

Gyldenlakk - hage og pusterom sa...

Vann er jo alltid en bekymring - grunnlaget for hele hagen! Vi vil jo både ha fint og varmt vær, og fuktige bed...

Hageidyll i Sonvika sa...

Ja, jag må si jeg tenker på dere nå. Det er jo utrolig tørt, og når man da har brønnvann blir det heftig, Fint at dere kan hente vann, men det også blir jo mer jobb. En gevinst er jo trening :-)
Bratte hager er jo ekstra gevinst...
Her er det også ekstremt tørt. Vi vanner med svetteslanger, kanner og spreder på kvelden.
Velkommen innom i sommer.

Marit sa...

Hei Nora!

Du er ikke den eneste som klager på tørken. Det er veldig tørt her også, men jeg er så heldig at min mann fikk reparert vanningsanlegget her. Så nå kan jeg bruke så mye vann jeg behøver. Men hagen er så stor og lang og jeg har brukt 6 timer på å vanne med slange og spreder.
Stakkars deg, men godt at dere kan få hentet vann. Det er meldt om veldig varmt vær fremover, og ikke en dråpe med regn. Huff...

Klem, Marit

Karsten F sa...

Hei Nora

Nu lover de regn i næste uge hernede, og hvis det stemmer så er problemet udsat igen:)
Smart med dine våtbäddar - er det tørven der holder på vandet?

Ha en dejlig ny uge

Lykkelig i hagen sa...

Hei Nora. Så flott med tanken du kan hente vann i. Her er det stort sett omvendt, de siste to somrene har det vært så mye regn at vi nesten ikke har kunnet nyte hagen. Da er det kanskje bedre med for lite regn, for en kan nyte hele dagen ute likevel. Vi har også brønn, og de få gangene den har gått tom for vann er det ikke kjekt. Drivhusvanningen blir prioritert, vi har to store baljer utenfor der regnvannet blir samlet opp, så det hjelper godt på. Jeg tenker at folk blir lei av å høre om hjorteproblemet hos meg, men da kan leserne bare hoppe over den delen. Ha en fin dag, så håper jeg du snart får en regnskur. Klem fraAnne-Kristin

Daniel Lindholm sa...

Fortsatt blå himmel med höga temperaturer framöver tyvärr. 10-dygnarn ser ju dyster ut med en möjlig skvätt på lördag och annars sol och över 20 grader samtliga dagar. Hos mig ser jag en viss stress hos vissa Magnolior t.ex.

Snygg lönn i krukan!

Maribel sa...

Hej Nora!
Det är förståeligt att torkan blir ett bekymmer, speciellt om man har en stor trädgård. Jag brukar vattna med regnvatten, men den lilla skuren som kom för ett antal veckor sedan blev inte mycket i tunnan. Droppslang låter perfekt.
Vi får hoppas på en rejäl skur.
Ha det fint /Marika

Villrose sa...

Oi! Det er ikke helt enkelt og vanne for dere.
Jeg er så heldig å kunne bruke svetteslanger som jeg legger ut i bedene. De kan brukes også når det er vannrasjonering. Ellers bærer jeg vannkanner til armene subber bakken...
Ha det fint!

Anonym sa...

Vi har inte heller fått många droppar i maj, men bor som tur är i ett område med god vattentillgång. Där har ni det inte lätt, men bra att ni kan hämta vatten i år i alla fall.
Nu ska jag läsa ikapp hos dig! :)
Kram Kristina

David M. Gascoigne, sa...

I applaud your efforts to use water wisely. I think more of us are going to have to do that as water becomes an ever scarcer commodity in an overpopulated world. Even here in Canada where we have lots of water people are beginning to take note and use it without wasting it.