tisdag 15 maj 2018

Gult


Få ord kan röra om känslorna hos trädgårdsägare som ordet "gult". Det är få som förhåller sig neutrala till gult, det verkar som att majoriteten ogillar färgen medan några älskar den. En del säger sig stå ut med färgen på våren, andra totalvägrar gult överhuvudtaget.

Själv gillar jag gult som för mig symboliserar glädje, värme och positivitet. Dessutom är det en färg som är fin att kombinera med grönt, vitt, lila, blått, rött med flera så i vår trädgård finns det gula växter i en massa olika nyanser hela säsongen.

Tillhör du dem som har ögon känsliga för gult bör du kanske sluta läsa nu, för här kommer en kavalkad som visar några av våra växter som har blommat i gult så här långt :-)

Två namnlösa Krokusar



Svavelsippa, Anemone x lipsiensis


Flocktulpan, Tulipa tarda



Mörkbladig Svalört, Ranunculus 'Brazen Hussy'


Ännu en namnlös skönhet


Och så dessa; Vårkrage eller gemsrot, Doronicum, som för mig är barndomens blomma nr 1. Denna har jag på flera ställen i trädgården och alla härstammar från en liten tuva som jag fick från min mamma för flera år sedan. En tacksam långblommare som grönskar tidigt, blommar länge på stadiga stjälkar och som verkar trivas i de flesta lägen och jordar. Denna kan jag varmt rekommendera!



Små Påskliljor som jag tyvärr inte har kvar namnet på. Blir ca 10 cm höga.


Gamla Påskliljor som fanns här när vi flyttade hit. Doftar gott dessutom :-)


Påsklilja, Narciss 'Rip van Winkle'


Kabbleka, Caltha palustris


Skogsvallmo, Hylomecon japonica hade en blomma igår kväll, så här ser den ut ett dygn senare.


Iris flavissima


 Primula florindae


Primula 'Hose in hose'


Sibirisk Nunneört, Corydalis nobilis


Lägg till detta ett antal gulblommande Rhododendron, gulbladiga träd och buskar, gula rosor, gula dagliljor, gula prydnadsgräs, gulbladiga Hostor mm, mm så förstår du nog att gula växter är mer än välkomna i denna trädgården. Aprikosfärgade däremot........har jag faktiskt väldigt svårt för, så jag är nog inte "bättre" eller mer tolerant än någon annan :-)

9 kommentarer:

Marit sa...

Jeg forstår godt at du liker gult, for det er jo en fin farge og spesielt nå på våren. Jeg har begynt å like gult litt mer med årene, og spesielt de som er lysegule. Jeg har egentlig veldig mange gule blomster til ikke å være så glad i gult :)
Det har blitt påpekt her flere ganger ;)

Ha en fin kveld, Nora!
Klem, Marit

Maribel sa...

Hej Nora!
Jag är mycket förtjust i ljusgult eller svavelgult, de riktigt starkt gula har jag inte mycket av, tror jag. Men dagliljan är gul, forsythian är gul, ja den finns hos mig med. Gullvivan matchar den vita och ljusblå förgätmigejen helt perfekt i lunden. Visst blir man glad av gult.
Ha det fint /Marika

Gunilla Teckenberg sa...

Hej Nora!

Här har du en som inte har något emot gult alls men det kanske beror på att jag överhuvudtaget inte är så känslig för färger.

Fin gul kavalkad, kul att skogsvallmon sköter sig, den har dessutom en fin form som den behåller.

Kram!

Karsten F sa...

Hej Nora

Gult er helt ok hos mig også - især om foråret nu, abrikos är uinteressant hvis den ikke er i kontrast til andre farver, så kan den være rigtig lækker!

Flotte sager du viser!

Ha en dejlig sommerdag

Gunilla i Ekeby sa...

Härliga gula blommor. För mig är gult en färg att bli glad av och jag kan inte tänka mig en trädgård utan påskliljor, vintergäck mm. Vårkragen är en riktig trotjänare och passar så bra i buketter med mörka tulpaner.
Ha det bra/Gunilla

Daniel Lindholm sa...

Jag har en björk strax utanför tomten som brukar bli gul vid extrem torka! I trädgården vill maskrosor lysa upp men i övrigt har jag faktiskt inget gult i trädgården. När jag ser bilderna kanske jag bör tänka om, fina bilder!

Hageidyll i Sonvika sa...

Hei Nora.
Godt at du slår et slag for gult. Det er deilig med farger om våren, og det finns jo mange gule blomster i naturen. Flott kavalkade du viser.
Her har vi nå fått et teppe av skogsvalmue i "skogen". Det er utrolig vakkert. Det er jo helt avhengig av hva det kombineres med:-)
Ha en fin 17.mai/Eirin

Inger sa...

Jag är inget stort fan av gula blommor men i rätt sammanhang kan det vara jättefint, liksom gulbladiga växter. Vårkragen var också en av min barndoms blommor och den finns i min trädgård. 'Aïcha' är en underbar gul ros, den bästa gula.
Kram

Anonym sa...

Vi är nog helt överens om att gult är snyggt. Själv har jag en hel del gult i rabatten på norrsidan där de lyser upp så fint. Jag har svårt med variegerat, men gillar aprikos som är så snyggt till vårt orange tegelhus. Tur vi är olika. :)
Kram Kristina