måndag 16 april 2012

Har snön förstört tallarna?

På vår tomt fanns det massor av gamla buskar och träd i olika storlekar när vi flyttade hit sommaren 2010. Några har vi fått fälla för att de var alldeles för stora och/eller stod för nära husen, andra har vi fällt för att de var dåliga eller döda. Träden och buskarna som står kvar nu sköter vi om så gott vi kan och hoppas att de som inte är så fina skall bli det så småningom och att de som redan är fina skall fortsätta vara det.

Från huset som ligger nästan högst upp på tomten slingrar sig en grusgång ner genom trädgården till garaget som ligger nere vid vägen. Detta är en av två ingångar till vår tomt. Den andra ligger nästan högst upp på tomten (på en annan adress faktiskt). Om man går från huset ner till garaget så är det en slänt på höger sida där det växer tallar, rhododendron, krypoxbär, tuja och några andra buskar som jag inte vet vad det är för något. Förra sommaren röjde vi denna slänten. Vi tog bort ett par tallar, en hel del krypoxbär, beskar rhododendron och tog bort en hel del annat som var dött. Högst upp i slänten håller min man på att bygga ett trädäck och ett växthus, men mer om det i ett senare inlägg.


Denna bilden är tagen för ett par veckor sedan efter att jag hade klippt bort massa krypoxbär på högra sidan som hadde växt ut över grusgången. På vänstra sidan är slänten. Förra året tog vi bort en hel del krypoxbär som växte under rhododendron. Tidigare kunde man knappt se berget. Vi beskar även den jättestora schersminen på högra sidan förra sommaren. Vi tog kanske en femtedel av alla grenarna och tog bort dom risigaste och äldsta grenarna. Bakom rhododendron skymtar två tallar som lutar sig ut över grusgången. Jag antar att de har den lutningen för att de har fått sträcka sig mot solen. Tidigare var det ett ända kaos av buskar här och alla har fått kämpa för att få någon sol. Tallarnas lutning störde inte, jag tycker tvärtemot att det var fint. Man kunde lätt gå i grusgången även om man var lång utan att slå huvudet i tallar.

I lördags vaknade vi upp till snöoväder. Det hade börjat snöa på natten och det riktigt vräkte ner tung, blöt snö. Från fönstren kunde vi se att buskarna i trädgården vek sig och ett par syrener knäcktes faktiskt. Vid 10-tiden såg det ut så här från köksfönstret.


Tallarna lutar mycket mer än normalt och vissa av schersminens grenar böjdes ända ner i marken. Jag gick då ut i ovädret och skakade av så mycket snö jag bara kunde. Tyngre och blötare snö har jag nog aldrig varit med om tror jag.

Schersminens grenar reste sig på en gång och den verkar inte ha tagit skada. Värre är det då med tallarna. De lutar fortfarande mycket mer än innan och nu kan man absolut inte gå under om man är längre än 120 cm.



Så här ser det ut nu, två dagar efter ovädret och jag börjar bli orolig för att det inte kommer bli någon ändring och att vi måste ta bort även dessa två tallar. För som det är just nu så kan man knappt gå på grusgången :-(

Inga kommentarer: