onsdag 25 april 2012

Premiär för perennsådd


I tisdags sådde jag perenner för första gången i mitt liv. Iallafall om man räknar "riktig" sådd i kruka. Annars brukar jag ibland strö frön från perenner lite här och där i trädgården och hoppas att det skall ordna sig själv.

Nu sådde jag Helleborus Niger. Jag har ju två stk som jag köpte för några veckor sedan och som har stått inne sedan dess. Nu har dom blommat klart och här om dagen hittade jag nio små frön på bordet där den ena har stått. Jag har förstått att Helleborus-frön tappar grobarhet snabbt och att de bör sås så fort som möjligt. Så nu är dessa nio frön fördelade på tre krukor med såjord. Krukorna har jag ställt ut i ett hörn i odlingslådan där rabarbern står. I hörnet skyddar lådans kanter krukorna från direkt sol (odlingslådan har en hög kant på kortsidan). Så nu är det bara att hålla tummarna för att det kommer upp nya fina Helleborus Niger nästa år. "Moderplantorna" står numera ute på härdning på dagarna och planen är att plantera ut dom i helgen. Frågan är bara vart......


Inga kommentarer: