onsdag 30 maj 2012

Liljekonvaljer


Liljekonvalj är en av mina favoriter. Både utseendet och doften är underbara! Nu har det faktiskt visat sig att jag har några få liljekonvaljer som jag inte kände till sedan tidigare i trädgården. De står i grusgången och om de har funnits där tidigare så har de nog skymts av häcken som jag klippte ner tidigare iår.


Jag hade inte trott att detta var det optimala stället för liljekonvaljer, men de verkar trivas iallafall. Det hör till saken att grusgången inte är i det allra bästa skicket. Gruslaget börjar bli ganska tunt på vissa ställen så det behövs en uppfräschning (ytterligare en punkt på vår långa "att-göra-lista). I grusgången trivs även gräs, kvickrot, kirskål, maskrosor och aklejor. Aklejorna flyttar jag till rabatterna, och resten av ogräsen för jag en ständig kamp mot. Jag rensar och nya dyker upp:-) Liljekonvaljerna kommer jag däremot inte flytta. De blommar nu och får stå kvar där de är. De trivs ju uppenbarligen.(Detta är verkligen ett av de tillfällen när jag skulle önska jag hade en makrolins).


1 kommentar:

Mia sa...

Liljekonvaljer är verkligen tjusiga, och doftar gott, doften av skolavslutning och ett sommarlov som är så långt att att det aldrig tar slut.. Det samma gäller rötterna efter några år... Men även om det blir ett ogräs i rabatten så kan man inte få finare.
Satsar på jordgubbar jag också, vi får hoppas :)