torsdag 31 maj 2012

Vårtörel


Vårtörel, Euphorbia cyparissias, är en ganska ny bekantskap för mig. Den växer på berget högst upp på tomten bland syrener, krypoxbär, diverse sly och ogräs.


Vårtöreln verkar vara en tålig växt som tål torka och tunt jordlager. Här blommar den snällt utan att få vare sig vatten eller näring. Det hör till saken att vi bara har fått 13 mm regn i maj och inget regn alls de senaste 2 1/2 veckorna, men det verkar inte störa Vårtöreln.

Jag har läst på lite om Vårtörel och den sprider sig tydligen både med rötter och frön. Vidare har den en giftig, vit mjölksaft. Den blommar i maj och juni med gula/limefärgade blommor. Jag tog in en bukett i helgen och då märkte jag även att Vårtöreln har en behaglig, söt doft - den doftar honung tycker jag.


Återigen skulle jag önska att jag hade en makrolins, för bilderna visar inte riktigt hur fina blommorna är på nära håll.


3 kommentarer:

Ninnibus sa...

Vilken snygging du har därhemma..Ajdå..har ni inte fått nåt regn alls!? Klart jag kan skicka lite för jag har ju ändå å-vatten så jag klarar blomstren ändå.
Rekommenderar en macrolins just för att få det mer detaljrika..som tex..det lurviga stråna på humlans ben..hihi! Jag har även macro på mitt 70-300..bara som tips sådär..*ler*
Kram o ha det gott!
Ninni

Vivishagerom sa...

Kjempe flott plante!

Ruben sa...

Precis!! Blommorna är fantastiska, om man tittar noga!!

Ha det gott!
/Ruben