tisdag 25 september 2012

Äntligen


Det är fortfarande mycket här i vår trädgård som behöver röjas och städas upp. En liten rabatt som har retat mig ett bra tag (eftersom den är otroligt ful) är denna


Denna bilden är från juni. Här växer en vresros, en liten ask, silverarv, gräslök, påskliljor och diverse ogräs. Jag misstänker att det mesta (förutom påskliljorna och silverarven) har "flyttat hit" på egen hand. Rabatten ligger i slutet av grusgången. Mitt i rabatten är det en stor "låda" som har med vårt vatten att göra (vi har egen brunn). På vänstra sidan om lådan är en annan liten rabatt där våra underbara stockrosor växer. Här har det alltså funnits en "fulsida" och en "snyggsida" :-)

För knappt två veckor sedan tog jag äntligen tag i eländet och grävde bort nästan allt. Rabatten är inte stor, men det tog sin lilla tid iallafall. Alla som har försökt gräva bort en vresros med rötter på mer än 5 cm i omkrets samt ogräs med pålrot förstår nog varför:-)

Men nu är det rensat och klart och det enda som är kvar nu är lite av silverarven.




Jag har inte riktigt bestämt vad jag skall ha här. Rabatten är ganska liten så det ryms inte så mycket. Jag har lagt in en "beställning" hos maken på ett klätterstöd att dölja vattentunnan med så någon klätterväxt blir det iallafall. Dessutom kommer jag plantera vårlökar här. Sen får vi se vad det blir ytterligare, kanske mina lavendelsticklingar får flytta hit?



7 kommentarer:

Marit sa...

Det ble jo riktig fint der etter at du fikk luket! Sølvarve er en plante jeg ikke har her, for jeg vet hvor mye den sprer seg. Hadde den der jeg bodde før. Men den er jo fin når den blomstrer ;-) Du kan sikkert plante lavendel der hvis det er god drenering. Ha en fin dag! Klem

Furulunden sa...

Så god følelse når jobben er gjort. Lavendel står jo fint til sølvarven (som i Kristiansand kalles Flekkerøygress). Neste gang du er på Høysand får du varsle altså.. Du får se etter tømmerstokker, hehe. Bortover Sanviksveien, på venstre hånd ser du ei ny hytte (oker/oransje). På oppsiden/altså bak den, ligger vår hvitmalte hytte:)Mette

Turid sa...

Så flink du er :) Hva med storkenebb av de litt storvokste typene? De står som en sky en lang periode om sommeren, mange får atpåtil flotte høstfarver.
Nyt kvelden.

Tant Otteskrufv sa...

En frodig ormbunke kanske?Som döljer lökbladen och ger klättraren skugga runt fötterna.

Veronica sa...

Jaa, jag håller med Tanten.... och blanda den med mörka alunrot! Snyggt med olikfärgade blad!!

Vi måste synas snart i någons trädgård!

Kram

Landbohaven sa...

Jeg kom bare lige forbi.
Gode billeder.
Tak for kigget.
Ha` en dejlig dag.

Susie på Stjärnarve... sa...

Jag håller med Veronica; märka frodiga alunrot skulle passa bra mot silverarven. Och sen nått kul och högt.....
Visst är det så otroligt kul att planera nya rabatter, det roligaste som finns i trädgården faktiskt! Så lycka till!!