lördag 23 mars 2013

Hemerocallis

Att Dagliljan, Hemerocallis, är årets perenn har nog ingen trädgårdsintresserad person missat. Ett populärt val verkar det som.

Jag har aldrig brytt mig så mycket om dagliljor. Visst är de fina och lättodlade sägs de också vara, men de har aldrig riktigt appellerat till mig på samma sätt som många andra växter gör. Vad orsaken är vet jag inte riktigt för jag har inte heller något emot dem. Kanske är det helt enkelt så att man inte kan kära ner sig i precis alla perenner? :-)

Trots mitt bristfälliga intresse för dagliljor passade jag ändå på att gå på ett föredrag om just dagliljor hos Stockholmskretsen av STA idag. Anette Nilsson  föreläste och det var ett mycket bra och intressant föredrag! Massor med härliga bilder och en kunnig och engagerad föreläsare gjorde det till en väldigt trevlig dag. Titta gärna in på Anettes blogg eller hemsida  och bli inspirerade!

Vem vet, jag kanske också trillar dit och blir "dagliljefrälst" någon dag. Just nu har jag bara en sort i trädgården, men jag funderar på att skaffa några till min soliga "ö-rabatt" som går i gult, orange, rött och silver.

Till sist en bild på min Hemerocallis 'Cool it' som än så länge är en ensam representant för "Årets perenn" i min trädgård.


10 kommentarer:

Marit sa...

Så flott at du har fått øynene opp for dagliljer! Jeg likte de ikke så godt før jeg heller, men plutselig var jeg helt hekta ;-)
Ha en fin kveld, klem!

MarJE sa...

Var ikkje så veldig betatt eg heller før, men det har snudd no. Så det vart nokre nyinnkjøpte sist sommar.Gled meg til å sjå dei igjen snart :))
God helg vidare, klem.

Bettina Bäck sa...

Å vad kul! Skulle verkligen vilja se hennes trädgård på riktigt. :-)

Gunilla Teckenberg sa...

Hej Nora!

Lustigt men jag har precis samma inställning till dagliljor - inget som egentligen berör mig särdeles mycket men jag tycker inte heller illa om dem.

Har dock en favorit, min första daglilja `Stella de Oro´ liten, kompakt och kantarellfärgad.

Tant Otteskrufv sa...

Det finns flera gula dagliljor av den gamla sorten i trädgården, men det är sådana jag fått eller så stod de här när vi kom.Först i fjol lade jag pengar på att köpa en av annan kulör. Får se nu om den lever opp till sitt rykte att bli vacker och lätthanterlig? I så fall kan det bli fler...:)

Hélena sa...

Jag har en daglilja i trädgården och jag gillar den. Jag gillar blomman men även bladen som bryter av mot rosornas blad. Din Cool it var riktigt snygg, läckert namn.
Ha det bäst!
Kram Hélena

trädgårdsdrömmar sa...

Har inte så många Dagliljor i min trädgård.4-5st tror jag.Och fler tror jag inte det blir.Fastnar alltid för andra växter när jag ska köpa något nytt.
Ha en finn söndag.

Vivishagerom sa...

Denne var virkelig nydelig. Jeg har mange dagliljer i hagen, men det kommer mest blader. Kanskje det har noe med de dårlige sommerene vi har hatt. Håper på mer sol denne sesongen, og mange flotte dagliljer.

Ønsker deg en fin påske! Klem

Carita och Bertel sa...

Vi var visst på samma föredrag men jag missade dig, det var så mycket deltagare och jag vet ju inte vem du är heller, synd. Föredraget var bra fast vi har inte så många dagliljor.
Vi ses kanske någonstans, ha det bra/Carita

Anjas Hill sa...

Hallå 'kompis'! Hehhee! Här har du en till. Dessutom vet jag vad jag har emot dem:
1) De är alltid finast på bild ;)))!
2) Väldigt mycket jobb för en pedantsjäl som jag. Varje dag måste man plocka bort slokande och fula överblommade blommor
3) En riktig snigelrestaurang! Älskas av alla sorters slemfigurer
4) I Västkustens regniga klimat ser blommorna sällan vackra ut mer än ett par dagar
Alltså: Mycket besvär för liten utdelning tycker jag. Men, jag inser att det är inte många som skulle ansluta sig till min 'dagleljhatarfänklubb';)))!/Anja