tisdag 26 mars 2013

Inskolning och omskolning

Inskolning och omskolning är två ord som har präglat vårt liv de senaste par veckorna. Även ordet "vab" har vi fått lära oss tyvärr. Inskolningen är av sonen på 17 månader som började förskolan för ett par veckor sedan. Efter inskolningsveckan har han mest varit sjuk och även jag har fått min beskärda del av förkylning och magsjuka:-(.

Omskolningen sker i källaren på kvällarna. Det är så skönt att vara där nere och få känna doften av jord och basilika och få känna jord under naglarna. Ute är det fortfarande mest bara vitt, vitt, vitt och halt. Jag hade planerat att börja vårbruket i trädgården i påsken, men de planerna får jag nog bokstavligen lägga på is (eller kanske under snö? :-)

Tur då att det finns glädjeämnen som dessa små omskolade godingar - annars vet jag inte hur jag skulle stått ut.


Detta är Prunella grandiflora (Praktbrunört bak till vänster), Phyteuma nigrum (Blårapunkel bak till höger), Lychnis x arkwrightii (Praktklätt, fram till vänster) och Calceolaria biflora (Tvillingtoffel, fram till höger).

Och inne i växtrummet ser det ut så här


Detta är första vintern jag har ett växtrum med ordentlig belysning - gissa om jag är glad för den födelsedagspresenten? (Inlägget om bästa presenten kan du läsa här)

7 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Jag håller med dig om att pysslet med dessa små plantor gör att man känner sig glad.
Hoppas ditt barn snart mår bättre.
Ha det fint.

Helens trädgård sa...

Härliga bilder på växande frösådder :=)
Usch, vad tråkigt att vara sjuk både för sonen och dig.
Krya nu på er så ni kan njuta av påsken.

Ha det bäst!

Mia sa...

Din växtbod ser ut som ett grönt paradis. Härligt att kunna vara där nu som vintern håller så hårt fast fortfarande. Men är det snö vi d midsommar? fy bubblan. Vi hinner nog ut innan den tid.
Vab, vad är det? Oansett, god bättring :)

Marianne sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Marianne sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Veronica sa...

Visst känns det skönt att ha frösådder att pyssla om! Jag är lite orolig bara att allt blir superstort innan våren kommer så vi kan flytt ut det i växthuset...?

Kram!

Elin sa...

Lykke til med barnehagestart! Huff, det kan være hardt med mye sykdom hos både barn og foreldre i starten.
Så flott det vokser hos deg:) Kjekt å pusle med slikt på kveldene.