torsdag 9 januari 2014

Att göra i trädgården 2014 - del 2


Nedanför berget som jag visade som avslutning i förra inlägget ser det just nu ut så här. Detta är de nedre delarna av vår branta tomt.



Här tänker jag mig en plantering längs med staketet som huvudsakligen skall bestå av buskar. Ett par kompostbingar skall också placeras här.

I den här delen av trädgården finns även "boven" i hela dramat, nämligen reningsverket


Stentrappan till höger är gammal och är nästan det enda som är sig likt här. Borta är den sjuka rönnen och de risiga syrenerna (men just syrenerna misstänker jag att kanske dyker upp igen). Här måste det snyggas till och planteras saker som växer på höjden - detta är INTE ett blickfång jag vill ha i trädgården!

Om man tittar tillbaka mot berget ser det ut så här. Tidigare växte det till höger ett stort buskage med snöbär blandat med hallon. Även en fläder fick plats i det buskaget. Berget till vänster var helt täckt av krypoxbär precis som alla andra berg och slänter i vår trädgård. Vi har sparat en hel del av krypoxbären, men det blev lite väl mycket som det var från början.Mycket sten har vi också som synes. Just nu ligger det högar som detta både här och där. De flesta kommer nog till användning, annars får jag väl göra ett stenröse någonstans på tomten:-)


Ett projekt som påbörjades i september är slänten ner mot vägen och garaget. Den här slänten var tidigare täckt med pimpinellros, krypoxbär och massor med ogräs och sly. Nu har vi (läs maken) terrasserat med hjälp av torvblock och armeringsjärn. Jag började plantera i höstas också, men det syns inte så bra. Slänten ligger i österläge och har bara sol på morgonen - läge för skuggtåliga växter med andra ord.




Nerifrån ser det ut så här. På sikt när buskarna och perennerna jag har planterat här växer till sig hoppas jag att det blir en trevligare entrè än att mötas av ett buskage med ogräs.


Utanför staketet har vi för tillfället en uppställningsplats där det gamla reningsverket står tillsammans med torvblock och en stor hög med ris som skall tas om hand till våren.


Om man går in genom grinden och uppför trappan och tittar till vänster så möts man av den här synen.


En brant slänt som har vållat mig mycket huvudbry. Här växer det knappt något alls eftersom jordlagret är tunt och träden på allmänningen utanför staketet tar det lilla vatten som finns här (det är så illa så att inte ens Parkslidet som fanns i ett hörn tidigare ville ta sig). Nu har jag kommit på lösningen, här skall det byggas våtbäddar. Torvblock har vi redan köpt, återstår nu "bara" att elda upp rishögen och börja bygga.


Det var i denna delen av trädgården som grävmaskinen körde in i höstas. Den fick köra rakt igenom den här rabatten och en av våra Plymspireor och ungefär hälften av en gigantisk Iris gick åt. Här funderar vi på att låta det vara en öppning så man lätt kan ta sig in i den här delen av trädgården också.

Om man vänder sig om åt andra hållet ser det ut så här


Ungefär mitt i bilden (strax till höger om den vita säcken) växte tidigare en risig Måbärsbuske. Här skulle jag vilja plantera ett träd om jorddjupet tillåter.

Om man tittar åt andra hållet igen och lite högre upp i slänten där inget vill växa ser det ut så här. Tidigare var detta området täckt med sly och snöbärsbuskar. Rabatten till höger gjorde vi för två år sedan. Den till vänster har vi inte påbörjat riktigt än förutom att vi använde grävmaskinen till att transportera hit de stora stenarna. Mellan rabatterna skall vi snygga till stigen som går upp till gäststugan.



På gäststugans ena gavel har vi byggt ett vedförråd. Här skall det planteras klättrare mot sidorna på vedförrådet och göras en grund som maken kan stå på när han hugger ved (det är en syssla som jag som tur är slipper:-)


I slänten skall det planteras klätterväxter och ovanpå gruset skall det läggas gatsten.


Fortsätter man upp grusgången kommer man till parkeringen som maken gjorde i ordning i somras. Här syns början på en damm som skall göras klar och så skall det givetvis planteras mera här också


Och här på kanten av parkeringen vill vi försöka få till en fåra med vatten som sen skall rinna ner i dammen


Till sist skall det ordnas ett staket istället för de provisoriska pallkragarna som står här nu. Anledningen till att det blev pallkragar är att vi vill hålla hunden på rätt sida av tomtgränsen. Framför staketet där det ligger stenar nu blir det förmodligen krukor.


Ovanför stenmuren som syns mitt i bilden ser ni berget där jag började mitt förra blogginlägg om våra kommande projekt. Ni har nu fått en rundvandring bland allt som är fult och ofärdigt i vår trädgård. Det finns faktiskt några delar av trädgården som är helt OK också men just nu är de lätta att glömma bort när det finns så mycket som vi behöver åtgärdas. Inga fritidsproblem här som synes - frågan är bara hur många år det kommer ta och hur många gånger vi hinner ändra planerna under tiden:-)

4 kommentarer:

Marit sa...

Skal si du har mange prosjekter på en gang! Det blir spennende å følge de videre.

Klem!

Carita och Bertel sa...

Oj oj så spännande tomt ni har, där kan man säkert göra en massa roliga planteringar, ni har en del att göra ser jag. Vi ses kanske nästa vecka,Ha en skön helg/Carita

Vi har fått lite blötsnö, så mycket att det syns.

Stein sa...

Oi! Det var litt av noen prosjekter. Skal bli spennende å følge fremover! Ha en fin dag
Stein

Gunilla Teckenberg sa...

Först måste jag bara säga - vilken underbar utsikt ni har! Måste vara ljuvligt när våren kommer.

Ja, ni har en spännande tomt med berg och allt som ni säkert kommer att omvandla till ett trädgårdsparadis! Målet är inte det viktigaste - det är vägen dit som är så spännande och kreativ och visst förändras intressen hela tiden när det gäller trädgård. Det är väl halva tjusningen i alla fall! Spännande vår ni går till mötes!

Kram!