lördag 25 januari 2014

Ljusgul


Veckans färg hos Charlotta är ljusgul vilket är en av mina favoritfärger i trädgården! Få färger går så bra ihop med grönt som just ljusgult om du frågar mig.

Storpudra, Chrysosplenium macrophyllum


Knopparna på Pulsatilla vulgaris 'Alba' är blekgula innan de slår ut.


Tulpan utan namn


Hosta 'June' och Spetsmössa, Tiarella cordifolia


Daglilja, Hemerocallis 'Cool It'


 En Stockros utan namn


Hosta 'Gold Standard'


En namnlös skönhet


Sockblomma, Epimedium 'Warleyense'


Titta in hos Charlotta och se flera ljusgula växter och blommor.

16 kommentarer:

Anonym sa...

jättefint. Själv är jag väldigt svag för hostor, stora härliga blad... :)

Charlotta sa...

Fantastiskt fina ljusgula blommor och blad. Visst är det en underbar färg.
Kram Charlotta

Ranten sa...

Her var det myelekkert :-) God helg!

hagen vår sa...

Hei! Dette innmari var fint, blir glad av å se bildene dine. 'Warleyense' må jeg prøve å få tak i. Ha det godt! Anne

Martas rike sa...

Det var många! Stockrosen! Såå fin!
Kan den namnlösa skönheten vara coreopsis verticillata 'Moonbeam'? Höstöga?
Kram
Marta

hagen vår sa...

Hei igjen! Den navnløse er så vakker.Googler på Martas forslag, må prøve å få tak på den. Fortsatt god helg! Anne

Karin - Mina Rum sa...

Gul är ju en sådan där färg som många ogillar, men ljusgult är svårare att motstå. Själv gillar jag nästan alla nyanser av gult, men framförallt ljusgult.

Ha en fortsatt skön helg.
Kram!

Meta sa...

Du har ju hur många fina gulingar som helst. Ljusgul kan faktiskt få den äran att bo hos mig med.
ha en fin dag
kram Meta

Sabelhagens Olivlund sa...

Så många ljusgula skönheter. Stockrosen är underbar.
Kram Maria

Anette sa...

Många fina växter i gult. Vad spännande att få ta över en gammal igenväxt trädgård, man kan säkert hitta många godbitar. Ha en fin söndag. /Anette

Gunilla Teckenberg sa...

Hosta tillhör de absoluta favoriterna - de är så användbara i trädgården och `June´ är nog en av de vackraste.

...och nu kommer minihostorna, nya sorter varje år.

Jag drömmer om att göra en "hostapath" en massverkan av de vackra bladen.

Kram!

Gunilla sa...

Vilka fina ljusgula växter du har.
Det är flera som jag blir påmind om att jag en sådan har jag också :o)

Jag tycker att gult är en fin färg som lyser upp i trädgården.
Ha en fin Söndag

Nora sa...

Marta har alldeles rätt! Visst är den namnen Coreopsis verticillata 'Moonbeam'. Tack Marta!

Jannibele sa...

Så mange delikate og vakre lyse gule du har. Det er virkelig en fin farge. Jeg har ikke så mange i den fargen, men det må bli flere skjønner jeg:)

Susie på Stjärnarve... sa...

Wow, så många ljusgula du har! Den där första, storpudra, som hade en så otroligt vacker knopp har jag aldrig sett tidigare!
KRAM
Susie

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Jättefina ljusgula! Hade hoppats hitta eller få frön Chrysospleniumen i år men icke.. Den dubbla stockrosen var härlig. Överhuvudtaget har ljust gula blommor en fin lyskraft. Hostablad kan man inte få för mycket av oavsett nyans :-)

Ha det gott! Carina