måndag 4 augusti 2014

Inte tillräckligt surt


Sommaren 2012 tog jag en stickling av en Hortensia i min mammas trädgård. Nu har den vuxit till sig lite och blommar för första gången.


Jag gillar verkligen Hortensior och vill så småningom skaffa flera.



Jag gillar även färgen på blommorna som är rosa men med en antydning av blått. Färgen beror på att jorden inte är tillräckligt sur (alltså att den har för hög PH). "Mammaplantans" blommor ser nämligen ut så här....


Jag får väl helt enkelt ta nya sticklingar av min egen buske när den har vuxit till sig lite och sätta dem i surjordsrabatterna så får jag kanske både rosa och blåa Hortensior :-)

5 kommentarer:

Karin - Mina Rum sa...

Härligt att din hortensia blommar. Jag gillar verkligen hortensior men de trivs inte så bra här hos mig. Jag har inte rätt sorts jord. Ska flytta de plantor jag har och ge dem bättre jord.

Kram, Karin

Marit sa...

Så vakker farge det var på din hortensia! Jeg er så glad i rosa, og alle hortensia blir sånn her også. De startet som en annen farge når jeg kjøper de, men ender opp i rosa alle sammen. Her er det leire, men den er åpenbart ikke sur. Jeg har tilsatt barnåler fra furu, men det hjelper ikke ;-)
Jeg er også veldig glad i hortensia. Det går jo ikke an å ikke like den :-)

Klem!

Tant Otteskrufv sa...

Underbar! Jag gillar hortensior men de verkar inte gilla att växa här tyvärr.På resan söderöver såg jag flera som gjorde att man riktigt tappade andan. din blir nog en sådan om några år.

Tittis trädgård sa...

Så fin den är! Jag tycker om både den rosa och den blå. Vi har ju sandjord här så jag måste tänka lite extra när jag planterar Hortensia. Men de verkar trivas och må bra även om blomningen kanske inte är så överdådig./ Kram Titti

Rost och rädisor sa...

Så himla fin. Här är det för tufft för de flesta hortensior om de inte står i kruka förstås.
Trevlig helg
Anette