lördag 4 oktober 2014

Frangula alnus 'Fine line'


En ny favorit för året i vår trädgård är den pelarformade brakveden, Frangula alnus 'Fine Line'


Frangula alnus 'Fine Line' är en lättodlad och anspråkslös buske som trivs i sol-skugga och är härdig till zon 5. Vår buske står i ett soligt läge och har vuxit på bra. Den är dryga metern hög nu, men kan på sikt bli 2-3 meter.

Jag gillar pelarformade buskar och träd. Denna har dessutom riktigt fina blad som lär bli snyggt gula på hösten, men det har inte vår buske visat några tecken på ännu.





6 kommentarer:

Ranten sa...

Denne står på ønskelisten min :-)) Jeg har ikke funnet den her i Bergen men vet om et gartneri på Østlandet som selger denne. Veldig flott busk :-)) God søndag i hagen!

Gunilla Teckenberg sa...

Trevligt att du lyfter fram den vackra `Fine line´ en av mina favoriter i trädgården.

..och jag gillar också pelarformade växter av alla de slag. De blir aldrig spretiga och växer inte ur sin planteringsplats, de strävar ständigt bara uppåt.

Kram!

Karin - Mina Rum sa...

Den har jag aldrig hört talas om tidigare. Snygg emot berget bakom.

Kram!

Veronica sa...

Kul med lite ovanligare växter i trädgården. Och vilket namn den har! :D

Snygg...

Ha en skön söndag och kram!

Veronica

Marit sa...

Den var ny for meg! Høre sut som en spennende busk/tre.

Ha en fin søndag!

Klem!

Unknown sa...

Brakved har jag också en, men min har inte visat sig från sin anspråkslösa sida de senaste åren. Tvärtom, den frös tillbaka efter en kall vinter och fick omvandlas till en uppstammad variant eftersom endast en gren behagade grönska. Nu har den en hyfsad liten boll på toppen och jag funderar på att ge den en mer framträdande plats, eftersom jag tycker om de smala bladen. Den gula höstfärgen är synnerligen kort hos mig. Den här pelarformade varianten är mycket charmig, önskar dig lycka till med den.
Kram
Marta