tisdag 7 oktober 2014

Thuja plicata 'Whipcord'


Jag tänkte fortsätta på förra inläggets tema och visa en annan barrväxt som är ny för året i vår trädgård.


Detta är en Trådthuja, Thuja plicata 'Whipcord' som jag köpte på Torvan Trädgård i maj. Den är härdig till zon 3-4 och trivs i sol-halvskugga. På sikt kan den bli ca en meter på både höjden och bredden, men det lär nog ta några år tror jag.

Att jag någonsin skulle köpa en Thuja hade gett oerhört bra odds för bara några år sedan. Men när jag fick syn på denna blev det kärlek vid första ögonkast och jag tvekade inte en sekund. Jag tycker den är läcker och både formen och de långa "trådiga" grenarna bidrar till att den blir ett fint blickfång i rabatten!

5 kommentarer:

Fagertunhagen sa...

For et sjarmerende lite bustehode av en Thuja :) Hadde jeg bodd i en bedre klimasone skulle jeg helt klart hatt en slik selv også. Den må jo bli utrolig fin med tiden når den vokser seg til.

Marit sa...

Ja, der ser du, Thuja er mange flere sorter en 'Smaragd' og 'Brabant' ;)
Jeg er veldig glad i Thuja, og hadde en som lignet den du viser der hvor vi bodde bør. Men ikke samme slaget, for dne var mer herdig. Trådthuja har jeg ingen av. Takk for påminnelsen!

Klem!

Unknown sa...

Hei, denne planten er knall fin! En av mine favoritter innen vintergrønt. Jeg var selv og besøkte leverandører av planteskolevarer i Tyskland for et par år siden da denne ble presentert som en nyhet. Falt pladask og ble hodestupt forelsket i den!! Nå står den og pryder i min hage også. (ps. super fin i potter) LoveIt! :) Ha en super dag videre.
Hagehilsener fra GlennM

Carita och Bertel sa...

En sån har vi också, en låg och en på stam. Jag gillar dom för dom är ju lite udda i växtsättet. Ha de fint. Carita

Berit sa...

den har jag också köpt i sommar:)
Ha en underbar dag!!