söndag 31 januari 2010

Koltrast

Idag har projekt "öva med kameran" fortsatt. Motiv och modeller har varierat, men det har blivit mycket fågelfotografering. Några bilder har blivit ok, medans andra har blivit mindre lyckade.

Eftersom jag dels försöker lära mig att använda min nya kamera, men även lära meg lite om alla fåglar i trädgården, tänkte jag göra några inlägg om mina dagliga gäster i trädgården om/när jag har lyckats fotografera de:-)

Här följer några kort på en koltrast som poserade villigt när jag var ute i trädgården tidigare idag.







Denna är jag mera osäker på, men jag tror att det är än koltrasthona. Jag är nybörjare på detta med fåglar, så tips tas tacksamt emot om jag tar fel.



Koltrasten är Sveriges nationalfågel. Enligt Fågelguiden är det en orädd flyttfågel ,men några stannar kvar i Sverige över vintern ändå. Koltrasten häckar främst i skogsmark, parker och trädgårdar. Huvudsaklig föda är daggmaskar, insekter och bär. Vidare står det att koltrasten inte är en flockfågel. Annat som kännetecknar koltrasten är att den ofta skuttar raskt jämfota för att så stå blickstilla några sekunder (när den letar efter maskar)

I min trädgård ser jag koltrastar nästan dagligen. De sitter på marken och äter av jordnötterna som de andra fåglarna har tappat. Ibland ger jag de äpplen också, det brukar vara populärt:-)

2 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Både nötskrika och koltrast har jag gott om i min trädgård både just nu och på sommaren.
Koltrastens vårkonsert är helt ljuvlig men lite senare på säsongen när de börjar demolera mina bergsplanteringar önskar jag dem dit pepparn växer;)! Riktiga terrorister och huliganer är koltrastarna på sommaren!
Tack för din kommentar!/Anja

IngunnBW sa...

Takk for koselig kommentar hos meg :) Nå lærte jeg noe nytt; at svarttrost er Sveriges nasjonalfugl. I Norge er det Fossekallen som er nasjonalfuglen. Jeg er ikke så flink på småfugler, jeg kan spurv, kjøttmeis, dompapp og bokfink...resten er bare småfugler. Men koselig å følge med på livet ved matfatet uansett :)