måndag 9 augusti 2010

Beskärning av äppelträd

Jag kan inte påstå att jag är så imponerad av mina egna blogginlägg för tiden. Det är inte så mycket intressant jag har att komma med. Det känns inte så kul att blogga nästan uteslutande om beskärning, trädfällning och annat röjarbete. Men, det är vad trädgården handlar om för vår del nu, och bloggen vill jag också kunna använda som dokumentation för mig själv. Så, då får det bli lite tråkiga inlägg emellanåt.....förhoppningsvis blir det mer intressanta inlägg nästa år:-)

Förra helgen var det dags att beskära fruktträden som inte har skötts om på flera år. Vi har ett körsbärsträd och tre äppelträd på tomten. Körsbären verkar fåglarna ta hand om, men på äppelträden är det hur mycket frukt som helst. Det gör inte så mycket att det inte blir några körsbär (även om jag gärna skulle vilja ha några att sylta). Trädet är vackert ändå och skall få stå kvar.

Så här såg trädet ut innan beskärning (och som vanligt har jag lyckats få med lite annat på bilden också. Denna gången diverse beskärningsredskap)



Och så här ser trädet ut efter beskärning. Som synes tog vi inte så mycket, bara ett par grenar som var i vägen när man går på grusgången på vänster sida om trädet eller i trappan på höger sida om trädet.



Här är våra tre äppelträd före beskärningen





Och så här ser träden ut ur en lite annan vinkel efter ganska hård beskärning



Jag har hört att man inte skall beskära för hårt på träd som inte har beskurits rätt på ett antal år. Tydligen skall trädet svara med jättemycket vattenskott då. Om detta stämmer vet jag inte, men det var iallafall inget råd vi följde. Vi beskar hårt, problemet med vattenskott får vi ta när det kommer:-)

4 kommentarer:

AnnCharlotte sa...

Det är visst inte tråkigt att läsa om beskärning...

Unknown sa...

Oj, vad fint det kommer att bli. Träd blir verkligen glada av sådan omsorg:)
Ha det gott,
Charlotta

Tigris Predikantan sa...

Beskär du redan nu?
:)

Susie på Stjärnarve... sa...

Tycker det är jättebra att du visar såna här bilder, speciellt med både före- och efterbilder.
Och visst är det helt OK att beskära nu, det är ju JAS-månader.
Tyvärr lär du däremot få mycket vattenskott!