måndag 2 augusti 2010

Hur kan man tycka att gult är fult?

Igår var jag på landet och klippte gräsmattan och rensade ogräs. Jag har haft vissa "kriterier" när jag har valt växter till planteringarna på landet:

* Färgskalan skall gå i vitt, gult, lila och blått
* Växterna skall vara torktåliga (eftersom det kan gå långa perioder utan att vi är där)
* Växterna skall blomma till lite olika tider så det alltid är något som blommar
* Växterna får gärna vara lite "vilda" eftersom detta är en skogstomt.
* Och sist (men inte minst viktigt) har jag försökt välja växter som rådjuren ratar

Tomten på landet är stor (ca 3000 kvm), men trädgårdsdelen är ganska liten. Största delen av tomten består av skogsterräng och berg. Rabatterna ligger antigen i anslutning till berget eller i skrevor på berget. Berget är solexponerat hela dagen/kvällen så det blir fort varmt och torrt där. Samtidigt blir det mycket blött när det regnar eftersom mycket regnvatten samlas i en stor dammliknande skreva högt på berget och sedan rinner ner via berget och rabatterna.

En av rabatterna är ca 9 meter lång och ligger mellan berget och grusgången. Tidigare har det vuxit gräs här, men förra hösten grävde vi bort gräsmattan. Vi hann inte plantera något förra året, så det fick vänta tills i början av maj iår. Jag planterade

* prästkrage
* stor blåklocka
* tusensköna
* jordviva
* färgkulla
* dagöga
* höstöga
* flicköga
* löjtnantshjärta
* fingerborgsblomma
* gemsrot
* akleja
* plymspirea
* ormbunke
* murgröna
* hosta
* jättedaggkåpa
* blågull
* praktlysing

De gula växterna (förutom praktlysingen) köptes, resten har jag delat av redan befintliga växter på landet eller hemifrån. Hostaen är delad av en planta som har stått kvar sedan vi köpte huset. Tyvärr vet jag inte vilken sort det är, men den verkar trivas gott i solen.

Så här såg rabatten ut i maj när jag planterade



Och igår såg det ut så här



En närbild på andra delen av rabatten (närmast huset)



Jag vet att många tycker att gult är fult i trädgården. Jag kan inte riktigt förstå det. Jag tycker det är härligt med gult! Det riktigt lyser i rabatten tycker jag. Gult tillsammans med lila och blått är min favorit när det gäller kombinationer med gult. Däremot har jag förståelse för att man inte tycker att gult passar in överallt. I min förra trädgård hade jag tex inget gult (förutom forsythia och gullvivor i gräsmattan).

Fjärilarna och insekterna trivdes också i allt det gula:-)



På berget finns en gul/orange rabatt också. Den är skapad av förra ägaren.



Helt otroligt att växterna kan överleva på den platsen. Jorddjupet är mellan 5 och 10 cm, men de blommar oförtrutet vidare. Praktlysingen har jag tillochmed delat på iår.

Smultron, strandtrift och sedum trivs i en annan bergsskreva



Blåklockan (campanula persifolica) är jättefin just nu



Just den här blåklockan har flyttats tre gånger på lika många år, men den verkar inte ta någon större skada av det. Nu skall den nog få stå kvar på samma plats....tror jag åtminstone:-)

Det var skönt att få en dag med blommor och ogräsrensning som jag tycker är kul. Härligt att få se massor av blommor också. Hemmavid är just blomning en bristvara just nu.....naturligt nog eftersom det knappt finns några rabatter här.

3 kommentarer:

Mia sa...

Så kul att se sommarstugan igen, det ser jättefint ut, vilken belöning för allt arbete du har lagt ner. Gult är vackert tycker nu jag, men gult och pastellrosa passar inte speciellt gott ihop så kanske det är därför som många inte vill ha det? Nu har jag hellre gult än rosa och tycker det ser fabelaktigt ut. Otroligt att något kan växa i dom skrevorna på berget.
Och enig i en sak till; persilja, ja visst, som ett dagligt tillskott av järn :)

Ninnibus sa...

Att gult skulle vara fult känns som ett förlegat talesätt. För mig är det gula som att plocka ned solen på jorden och till våren väljer jag helst gula tulpaner på köksbordet för att snabba på vårkänslorna..*ler* Vackert med blomster i bergskrevorna. Du kommer att få en prunkande bergshäll, det ser jag det..*ler*
Ninni

Louise sa...

Roligt att hitta tillbaka till dig igen! Jag tappade bort dig där under våren när inläggen försvann.. Men det är ju så, en blogg är när man har tid och lust!! Nu kommer jag fortsätta kika in till dig i alla fall!

kram louise