fredag 13 augusti 2010

Trädgårdsbesök del 2

Trädgård nr 2 på min besöksrunda i söndags låg också ganska nära vårt hem. Jag blev nyfiken när jag läste om trädgården på nätet där det stod att ägaren bland annat hade fokus på eld och vatten i trädgården.

Även denna trädgård ligger i lantlig miljö, nära skogen (härligt att vi kan bo på landet med grusvägar och lugn även om det bara är 2 mil till Stockholm). Det första jag la märke till innan jag gick in i trädgården var eldplatsen. Det var jättefint med öppen eld i trädgården och det doftade härligt om eldröken. Flera besökare passade på att slå sig ner vid elden ett tag och det var tydligt att elden var uppskattad. Ett ovanligt, men härligt inslag i trädgården.



Trädgården var spännande och fin med flera rum och överraskningar. Dessutom hade ägaren lagt fram bilder som visade hur tomten såg ut innan han började anlägga trädgården och även några bilder av själva processen. För mig som är i planeringsstadiet av min egen trädgård var det jättekul att se.

Direkt innanför porten gick en grusgång ner till höger. Där fanns också en liten dam.



Från dammen rann en liten bäck ner till nästa damm som var mycket större.





I dammarna fanns det gott om växter och även några fiskar (syns om man dubbelkickar på bilden). Dessutom var ljudet från den lilla bäcken mysigt att ha i bakgrunden när man gick runt i trädgården.

I denna underbara trädgård fanns även flera fina sittplatser





I en av rabatterna fanns en en båt



Och i resten av trädgården var det frodigt och fint.





Att jag gillade denna trädgården har nog inte undgått någon vid det här laget:-) Det var spännande med alla dessa olika rum och fina planteringar. Dessutom fanns det fina utsmyckningar och roliga inslag. Och även här träffade jag en mycket trevlig, kreativ och kunnig trädgårdsägare som gärna berättade och svarade på frågor. Tänk vad trevliga trädgårdsmänniskor är! Till denna trädgården hoppas jag verkligen kunna återkomma och inspireras och njuta.

3 kommentarer:

Mia sa...

Traska runt och snusa i andras trädgårdar är alltid trevligt, man hittar så många goda ideer och inspiration. Denna låter som ett gott exempel, gillar det lekande, som båten, sånt överraskar och gör en glad. Bäck och dammar, det drömmer jag om, men i den lilla hagen jag har kan jag bara glömma det.. vattenskott på träden kan jag däremot allt om, eller borde kunna, jag har haft några tusen..

AnnCharlotte sa...

Det är alltid spännande att titta hos andra.

Bea sa...

Vilken spännande trädgård med mycket att betrakta och båtkadavret var ju häftigt, men..jag har planterat blommor i min båt ;)
Tack för titten hos mig!
Må gott! /Bea