tisdag 10 augusti 2010

Trädgårdsbesök del 1

I söndags besökte jag fem trädgårdar i samband med 1000 Trädgårdar. Eftersom jag inte har några "egna blommor" att bjuda på just nu så tänker jag "snylta" på andra och visa andras trädgårdar som jag upplevde de i söndags.

På lördagen och natten till söndagen regnade det mycket här i 08-området. Söndagen var grå, mulen och fuktig men det regnade inte som tur var.

Jag startade min runda bara några hundra meter hemifrån. Denna trädgården går jag förbi på en av mina promenadrundor. En hel del kan man se från gatan, men jag har varit nyfiken på vad mer som döljer sig längre in på tomten. Därför blev jag jätteglad när jag såg att trädgården skulle vara öppen och jag var på plats direkt kl 11 när de öppnade.

Det var jättekul att få se trädgården inifrån. Jag har ju betraktat denna trädgården från gatan flera gånger og det var roligt att få uppleva trädgården på nära håll. Hela trädgården inhägnas av ett staket byggt av armeringsjärn. Inte alls dumt tycker jag, rådjuren hålls ute och man har fri insyn från utsidan. Vi funderar på att göra något liknande i framtiden, åtminstone runt det planerade grönsakslandet som skall göras i ordning någon gång. Tyvärr tog jag inget kort på staketet, jag tog överhuvudtaget alldeles för få kort denna dagen har jag kommit på.

Men några kort blev det iallafall. Denna rabatten med tilhörande spaljeèr gillade jag skarpt



Denna rabatten är också jättefin. Riktigt frodigt och mycket som blommar.



En fin liten damm var det också i trädgården. Den rosa hinken stör bilden, men jag kände inte riktigt att jag kunde flytta på den när jag var där som gäst:-)



Det fanns mycket fint att se i övrigt också. Ett grönsaksland, små skogspartier med bl. a. rhododendron, plymspirea och hostor, flera rabatter, små gångar, uteplatser, flera jättefina klätterväxter, m.m. Dessutom finns en riktig bäck i ett av skogspartierna. Den var jättefin nu efter det myckna regnandet. Och sist men inte minst; en mycket trevlig värdinna som glatt visade runt och svarade på alla mina (och andras) frågor.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jamen, åh, vad fint! Tack för visningen. Enda problemet med att visa sin egen trädgård är att man inte kan åka till andras!
Ha det gott,
Charlotta

Anjas Hill sa...

Fina bilder! Tack för din kommentar.
Dig har jag inte "mött" tidigare?! Roligt när nya namn dyker upp!/Anja