tisdag 4 september 2012

Ännu flera nya växter


Jag har köpt många nya perenner till trädgården iår. Så mycket som jag har handlat iår har jag aldrig gjort tidigare. Men, det är inte bara jag som handlar....maken hjälper också till:-)

Idag har han varit i farten igen. När jag kom hem idag hittade jag dessa innanför grinden.


Han hade köpt

Anemone japonica-hybrid 'Honorine Jobert Dafo'
Anemone 'Pretty Lady Diana'
Sedum cauticola
Ajuga burgundi 'Glow'

Dessutom några prydnadskål, ljung Calluna vulgaris och Pennisetum setaceum rubrum. Sistnämnda är inte härdig här, men ljungen och kålen hoppas jag att jag skall lyckas övervintra.

Det bästa med att maken handlar är att han har förstått vad jag gillar så köpen är alltid bra. Dessutom handlar han sorter vi inte har sedan tidigare så innehållet i trädgården breddas hela tiden.

Nu gäller det att hitta platser till alla nya växter, men det lär som vanligt inte bli något problem. Vi har fortfarande gott om plats i trädgården:-)

6 kommentarer:

Ruben sa...

Idel godbitar! Det skall väl inte vara någon konst att placera dessa! ;-) Höstanemoner är ju väldigt tacksamma, det såg vi ju hos Pilgrim! Glömde du att ta med spade? Eller... Det kanske inte riktigt samma sort?

Ha det gott!
/RUben

Marit sa...

Så heldig du er som får så fine planter av mannen din! Hvis dere fortsetter i samme tempo, så blir det snart trangt om plassen hos dere ;-))
Klem, Marit

Turid sa...

Din heldiggris :) Om mannen min kjøper hageplanter en dag, tror jeg verden er i ferd med å gå under. Masse fint han har kjøpt iallefall, Og plantekjøpene fikser jeg også fint selv :) Elsker hagesenterer....
Ha en finfin kveld.

Hélena sa...

Alltid underbart att fylla på! Blir väldigt nyfiken på din beställning, visst är det underbart att börja drömma om vårens glädje.
Ha det bäst!
Kram Hélena

trädgårdsdrömmar sa...

Vilken trevlig man du har.Min skulle aldrig komma på tanken att köpa växter till trädgårdenMVH

Susie på Stjärnarve... sa...

Wow, vilken "gubbe" du har! Här har jag efter 50 år kommit så långt att jag fått min gubbe att hjälpa till i trädgården - ÄNTLIGEN!!
Fast det kanske inte är jag som fått till det, utan det är nog så att när vi flyttade från Örby (Älvsjö) hit så fick vi en betydligt större tomt. Till att börja med fick jag sköta allt själv, men ju mer vi fått ordning på den (alltså ju mer jag förvandlat till trädgård), desto mer jobb för mig har det blivit. Så numera är han tvungen att hjälpa tilll...men att alldeles själv köpa växter - där går nog gränsen!
Jaså, det är nära Trinntorp du bor. Kul! Det är inte bara att man nästan är född där, mamma badade och fick sen åka in till BB 1 månad för tidigt, utan vi har haft en massa vänner/släktingar som under åren bott i Tyresö.