måndag 24 september 2012

Hemma igen


Jag har varit "hemma" i Norge en vecka och det är alltid skönt att komma hem till trädgården efter att ha varit på resa. Man brukar säga att det är skönt att komma hem och sova i sin egen säng och visst är det väl så, men ännu bättre är det att komma hem och bara strosa runt i sin egen trädgård och mysa.

Det verkar inte ha varit frost här än, men hösttecknen blir onekligen fler och fler iallafall.



Vissnande växter kan vara vackra, men jag har ändå lite svårt för hösten. Eller egentligen är det väl inte hösten jag har svårt för utan det som kommer efter. Jag är ingen vintermänniska, även om jag kan uppskatta vackra vinterdagar. Men vintern är alltför lång, slaskig och mörk för att jag skall gilla den. Att det är mer än ett halvår kvar till nästa vår känns tungt och trist.


För att förtränga den tråkiga perioden som snart kommer håller jag som bäst på att planera lökplantering, frösådder och nya rabatter. Sånt hjälper garanterat på humöret om man är höstdeppig:-) Dessutom har jag böjat mata fåglarna. Att lyssna på fågelkvittret och betrakta alla småfåglar som flyger till och från matningen är jättemysigt!

Och än är det höst och jag tänker inte "ta ut vintern i förskott"....iallafall inte så länge det finns rosknoppar att vänta på:-)




4 kommentarer:

Turid sa...

Høsttegn hos deg også. Det er jo mye koselig å finne på innendørs også. Strikke, lese, se på frø og planter på nettet (det blir ofte dyrt). Flott vær i dag, så deler av den tilbringes ute :))
Nyt høsten, Nora.

Marit sa...

Jeg har savnet bloggen din! Men veldig koselig at du har vært på tur i hjemlandet :-) Ja, høsten er unektelig her, men jeg prøver så godt jeg kan å fornekte den. Jeg er som jeg, jeg misliker vinteren. Snø og kulde er ikke noe for meg. Da blir det mye nettshopping av frø og planter. Det er livsfarlig å gjøre det når det ligger en halv meter med snø eller mer på bakken og en lengter etter våren. Det kan bli veldig dyrt... ;-) Ha en fin høstdag! Klem Marit

MarJE sa...

Ja det er kjekt med ein tur, då blir det enda kjekkare å kome heim :)
Ja hausten er komen og kulden nærmar seg. Hos meg har det vore 3 netter med frost no :( Eg likar ikkje så godt vinteren.
Ja løkplanting og frøkjøp er kjekke saker. Vi har no mykkje å kose oss med vinterstid sjølv om vi ikkje får grave i jora :(
Ha ein trivelig kveld.

Hélena sa...

Jo, nu kryper kylan närmre och det är tre månader till jul :-) Tack för din fina kommentar och ditt gillande på FB :-) Det värmer!
Ha det bäst!
Kram Hélena