torsdag 27 september 2012

Ett paket till :-)


Bara någon timme efter mitt förra inlägg om paketet jag mottog igår så fick jag ett nytt paket. Denna gången levererades det med bud direkt hem till mig - lyxigt värre:-)


Denna gången var det inte något jag hade beställt, paketet innehöll faktiskt ett pris jag har vunnit i en fototävling.

När jag började blogga för nästan tre år sedan var norska Anne med bloggen Moseplassen till stor inspiration och hjälp. Anne bloggar om trädgård och trädgårdsprodukter, men hon kom även med bloggtips till oss som var nybörjare. Anne ligger också bakom en samlingssida med norska trädgårdsbloggar . Sist men inte minst håller Anne i roliga fototävlingar och fotoutmaningar med jämna mellanrum. Före min bloggpaus (som varade ca 1 1/2 år) var äran priset i tävlingarna, men nu för tiden är det riktigt fina priser (förutom äran då förstås:-).

Jag har bara varit med i två tävlingar på Moseplassen. Den första var i 2009 när jag var med i en tävling som het "Fröken Frost". Jag kom på delad sista plats och min bild fick bara en röst. Nu i september har Anne haft en tävling som heter "Favorit i hösthagen" och priset denna gången var 17 paket vårlök vardera till de fem som fick flest röster. 17 paket vårlök är ju rena drömmen för en som har en trädgård som är i princip fri för vårblomning, så jag skickade in ett bidrag på min Höstanemon 'Pretty Lady Sus'. . Med tanke på alla fina bidrag som skickades in och mitt resultat i förra tävlingen så hade jag inga större förhoppningar om att vinna pris, men deltar man inte så vinner man ju inte heller så jag bestämde mig för att försöka. Gissa om jag blev glad när jag var en av de 20 som gick till final? När omröstningen var klar hade jag kommit femma och var alltså en av de lyckliga som fick 17 paket vårlökar!

Det var detta paketet som jag fick levererat idag, och det var fyllt med godsaker sponsrat av Lord Nelson


Det var

5 Narcissus minor 'Rip van Winkle'
3 Marcissus poeticus 'Plenus'
8 Narcissus bulbocodium
15 Crocus biflorus 'Prins Claus'
10 Crocus vernus 'Pickwick'
15 Crocus tommasinianus 'Ruby Giant'
10 Crocus vernus 'Jeanne d'Arc'
10 Crocus vernus 'Flower record'
10 Tulipa 'Little beauty'
10 Tulipa turkestanica
8 Tulipa urumiensis
6 Tulipa gesneriana 'Black parrot'
6 Tulipa gesneriana 'Night rider'
5 Nectaroscordum siculum
18 Chionodoxa luciliae
12 Scilla bifolia
18 Puschkinia scilloides


Planen är att plantera allt förutom tulpanerna i helgen. Orsaken till att jag vill vänta med tulpanerna är att jag väntar på min beställning från Odla som innehåller ännu flera tulpaner. Förhoppningsvis kommer det paketet nästa vecka:-)

Och om du som läser är en av de som röstade på mitt bidrag så vill jag passa på att framföra ett stort TACK! Ett stort tack skall även Anne ha för allt jobb hon lägger på tävlingarna och för de fina priserna hon ordnar!


12 kommentarer:

MarJE sa...

Gratulerer. Bilde ditt var veldig fint så du har virkelig fortjent den flotte premien.
Det vert spennande til neste år når alle desse kjem opp av jorda.
Ha det godt.

Ruben sa...

Det blir en utmaning, att kombinera dessa så det blir vackert och spännande. Och det är jag säker på att du fixar. Hoppas att vi får komma till våren och beundra det hela!
Och, ännu en gång GRATTIS!

Ha det gott!
/Ruben

Ranten sa...

Heldige oss :) Jeg elsker sånne pakker!

Anjas Hill sa...

Hej Nora!
Ojoj! Du har mycket att göra de närmsta dagarna!Och vad det kommer att blomma hos dig i vår.

Förlåt att jag tog bort min kommentar i ditt förra inlägg - jag såg sedan nämligen att du hade skrivit rätt namn på porslinsanemonen så att min kommentar blev fel istället. Därför tog jag bort den. /Anja

trädgårdsdrömmar sa...

Vilken toppenfin vinst att få hem till dörren.Så roligt för dig.Säger grattis.
Trevlig helg.

Marit sa...

Gratulerer så mye! Du har virkelig vært heldig. Gleder meg til å se bilder til neste år av disse blomstene. Klem

Turid sa...

Gratulerer masse med vel fortjent pakke, bildet ditt var jo så fint.
Ønsker deg ei herlig helg.
Ps.Gleder meg til vårbloggingen fra deg:)

Vigdis sa...

Gratulerer så mye! Herlig premie. Blomstringen er klar for våren.

Veronica sa...

Så underbart att du vann! Grattis :)

Du vet i varje fall vad du har att göra i helgen ;)

Ha en skön sådan !

kram

Törnrosa sa...

Det blev en riktig julaftonsdag i trädgården för dig. Grattis, så kul! Mycket spännande och fint att plantera, när det eviga regnandet nån gång upphör. För det gör det väl?
Nä, vanliga reor är inget för mig heller. Men i plantskolor är det något helt annat. Ingen trängsel, det är mer på våren då, bara att gå runt och botanisera. Som om allt bara är nedsatt till fyndpriser. Men det gäller självklart att kolla växternas rotstatus om man vill vara på den säkra sidan. Fast, det måste man väl alltid göra när det inte är perenner man köper.
Kram från Törnrosa

Grilling og mat sa...

Gratulerer til deg! Vel fortjent! :-)

Susie på Stjärnarve... sa...

GRATTIS! Vilken underbar överraskning - och bilden var MYCKET vacker!!