lördag 3 maj 2014

Ibland har man tur


Att planera rabatter är inte min starka sida. Jag försökte göra rabattritningar när jag var ny trädgårdsägare för några år sedan, men det blev inte bra. Numera planterar jag växterna där jag tror de kommer trivas med platsen, jorden, ljusförhållandena och grannarna. Då blir det oftast hyfsat och gör det inte det så kan man ju alltid flytta på plantorna (de flesta i alla fall).

Ibland händer det ändå att jag har tur med mina oplanerade planteringar. En lyckad kombination är denna med tulpanen Tulipa fosteriana 'Purissima' och gräset Carex 'Frosted curls'.


Tulpanerna satte jag hösten 2012 och det verkar som att de har blivit flera sedan dess. Jag har noterat att jag satte 40 lökar då, men räknar till långt över 50 blommor nu. Tur igen alltså:-)


De har inte fått någon gödsel (mer än komposten som jag lägger ut i rabatterna varje vår men den innehåller knappt någon näring) men jag antar att de gillade den förra sommaren som var både varm och torr. Det sägs ju att tulpanlökar vill "bakas" på sommaren.

Och tittar man lite noggrant på tulpanernas blad så syns det att rådjuren har ätit på så gott som varenda tulpan. Men som tur var så gjorde de det innan knopparna hade kommit upp. Och så länge blommorna är så snygga som de är så kan jag leva med att bladen är fula.




7 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Vilken fin kombination! Mina tulpaner har inte slagit ut ännu, men de hinner säkert bli rådjursmat innan jag får se dem blomma:-(

Marit sa...

Så vakre tulipaner du har! De er kjempefine. Du har rett i at de liker å bli bakt om sommeren. Det er nok det som er så vanskelig å få til i kjølige nordiske somrene.

Klem!

Gunilla Teckenberg sa...

Vackra bilder Nora!

Jag tycker det blir svårare och svårare att välja växter till planteringar. Själva strukturen av trädgården, där känner jag en större säkerhet men innehållet - svårt! ...eller så har kraven höjts eller så har jag tröttnat på att göra om när det blir fel.

Kram!

Et nytt landsbyliv sa...

Det var en flott kombinasjon! Purissima har blitt fler hos meg også i år. Rådyrene har spist på alle tulipaner, utenom Purissima hos meg. Jeg har jukset med å plante allium innimellom tulipanene. Det sies at alliumen ´redder´tulipaner fra rådyrene i en meters omkrets. Det er ikke lett å finne gode plantekombinasjoner, og det er gøy når det slår til :)


Bettina Bäck sa...

Supersnyggt! Och näej, jag tittar inte noga, jag kisar uppskattande på den härliga kombon! Det där ska jag härma!

Karin - Mina Rum sa...

Vilka härliga tulpaner du har. Du kan inte vara så drabbad av sork hos dig eftersom tulpanerna förökar sig. Här får man vara glad om någon enstaka lök återkommer. Men det är väl den fördelen du har med en bergig tomt. Det finns för och nackdelar med allt. Själv håller jag på att skapa mig ett stenparti. Det finns inte alls naturliga förutsättningar för det här hos mig egentligen.

Kram!

Lykkelig i hagen sa...

Hei, i dag søker jeg inspirasjon for neste vår, så derfor blir det å se på gamle innlegg! Så flotte tulipaner dette var. Du var heldig som hadde rådyrene på besøk før knoppene kom opåp. Hos meg tok hjorten de fleste tulipanknoppene i vår, så jeg er litt usikker på om jeg skal gå til de store innkjøpene av tulipanløk.
Ha en fin dag!
Hilsen Anne-Kristin