måndag 29 maj 2017

"Skjut inte upp till morgondagen....


....det du kan göra idag", lyder ett gammalt talesätt. Tyvärr var det precis vad jag gjorde igår.

Vår Paeonia japonica (som enligt vissa källor borde heta Paeonia obovata spp japonica) blommade med två blommor för första gången, och igår var dagen då båda blommorna var utslagna samtidigt.En sån viktig händelse borde givetvis förevigas men jag hade inte kameran ute och det var hela tiden en massa annat som skulle göras. Som tur är tog jag en bild med mobilen för någon kamerabild blev det inte igår och idag är det bara en blomma kvar. Så då får jag leva med denna halvdåliga bild som dokumentation (och förhoppningsvis vara klokare nästa gång något liknande inträffar :-)

9 kommentarer:

Charlotta sa...

Bästa kameran är den man har med sig. Jag tycker bilden på pionblommorna är fin. Det är en fröjd när man får de första blommorna, nästan oavsett vad det är.

Marit sa...

Så vakker den er, og til og med to blomster! Moro å få to på en gang på den. Jeg har ventet 10 år på min, så jeg er fornøyd med at min hadde en :)
Nei, hvorfor utsette noe til i morgen når en kan gjøre det i dag! Det er veldig sant.

Klem, Marit

Carita och Bertel sa...

Jag sådde svavelpion för många år sedan och nu har jag två rätt stora plantor utplanterade. Första året var dom rosa men i år var dom mindre rosa och nästan gula så dom verkar ha ändrat färg till det bättre.
Få se om vi någon gång kan besöka din trädgård, det skulle vara roligt, Ha det fint. Carita

Gunilla Teckenberg sa...

Grattis Nora till den vita obovatan. Den är en fantastiskt vacker pion men svår att få tag på, själv har jag bara den röda - fin den också.

Kram!

hagen vår sa...

Hei Nora!
Hvor mange ganger har jeg ikke gjort det, å utsette. I alle fall, den er utrolig vakker.
Klem Anne

Ranten sa...

Og med dine kloke ord i bakhodet løp jeg ut og fotograferte peonene før det kommer vind og regn ;-))

Rost och rädisor sa...

Vilken tjusig primadonna! Känner precis igen problemet med att inte ha kameran till hands och håller tummarna för att min violetta meconopsis inte regnat sönder idag. Mobilen är ju ändå bättre än inget i dessa lägen. Nästa år har du kanske fyra eller fem blommor!
Allt gott
/Anette

Maribel sa...

Vilken skönhet, tur att du tog en bild med mobilen.
Ha en fin dag /Marika

Hageidyll i Sonvika sa...

Så bra at du tok bilde med mobilen, kjekt å gjøre ting med en gang:-)
Hos oss er det Lars som tar bildene, og han er ikke så glad i å ta detalj bilder. Det må det gjøres noe med, så nå har jeg tenkt å prøve meg litt...
Ha en fin helg.
Eirin