onsdag 6 januari 2010

Alla rabatter blir inte bra:-(

Jag skrev igår att jag skulle berätta om mitt misslyckade försök att få till en snygg rabatt i en av "Bergenia-rabatterna". Jag är allt annat än nöjd eller stolt över resultatet, men jag antar att jag inte är ensam om misslyckanden i trädgården? Och eftersom jag har tänkt att ha bloggen dels som en dokumentation för mig själv så får väl även de mindre lyckade projekten få sina inlägg här:-)

Som jag skrev igår så är jag lite less på alla Bergenior i trädgården. I Maj bestämde jag mig för att gräva upp Bergeniorna i rabatten vid stora altanen. Tyvärr gjorde jag detta utan att ha en ordentlig plan för vad jag skulle göra med rabatten:-( Jag läste på lite snabbt och hittade några perenner som klarar torka och som har fina färger (vitt, rosa o blått) och som blommar vid olika tidpunkter (så det förhoppningsvis blommar hela sommaren). Det är inte så mycket jord just här, så det krävs växter som klarar sig med lite jord och med torka emellanåt. Sedan åkte jag iväg till Ösmo Plantshop och handlade.

Så här såg det ut innan jag började gräva



Halvvägs



Och så gott som färdigt



Här ligger de stackars "oönskade"



Dags för plantering. Jag flyttade två stora blåklockor (Campanula persifolica) från en annan rabatt och köpte två till fast vita. Dessutom köpte jag Dvärgklocka, Trädgårdsnäva, Vinteriberis, Strandtrift, Bergsnejlika och Prästkrage.



Så här såg det ut när allt hade kommit i jorden



Tanken var att det skulle vara låga perenner längst fram och lite längre längst bak.

Här är en bild från slutet av juni. De lägre perennerna längst fram har tagit sig och växt på bredden, men inte blivit lika höga som jag trodde. Däremot har de längst bak blivit högre än jag trodde. Det hadde behövts ett mellanskikt så inte övergången hade blivit så markant mellan höga och låga växter.



Jag har ingen bild från sensommaren tyvärr, men här är en bild från november. Här hade jag börjat täcka rabatten med löv för att skydda mot frost, men det syns ändå hur gigantiska prästkragarna har blivit. De har vuxit något enormt på både bredden och höjden. Jag tycker de är jättefina, men det blir nog till att flytta de till sommaren iallafall. Frågan är bara vad jag skall göra med denna rabatten?



Prästkragarna är fantastiska ändå tycker jag. Bilderna är från 8. november och fortfarande har de gott om både blommor och knoppar.





Jag har tyvärr inte kommit på någon lösning på mitt "rabattproblem" än, men det kommer förhoppningsvis med tiden..... Just nu ser rabatten ut så här, så jag känner ingen stress än:-) Dessutom har jag satt en hel del vita krokus i rabatten så förhoppningsvfis blir den ok på våren iallafall.....

2 kommentarer:

Josse sa...

Hej. Sökte på bergenior och hamnade på din blogg. Vad tjusig trädgård du har.
Måste bara fråga dig. Jag har som dig, en massa bergenior i hela trådgården. Och har nu dragit bort en hel del. Precis som jag gjorde på ett annat ställe förra sommaren. MEN, då kom de upp igen. Hur har du gjort när du tagit bort dem? Jag har läst en massa på nätet och vad jag har förstått så är dom väldigt svåra att ta "dö" på?..
MVH Josephine

Anonym sa...

Hej! Jag söker Bergenior till min plantering. Var finns du?? I norra eller södra sverige?? Själv är jag i norra. HIttade inte din e-post adress så jag skriver lite "ytligt" här...