fredag 1 januari 2010

Vilken fin första dag på det nya året!

Årets första dag är här - och vilken dag det är!! Det har kommit mer snö inatt och nu skiner solen och det är 5 grader kallt ute. När jag tittade ut genom fönstret imorse fick jag nästan samma känsla som jag får på våren och sommaren; "jag vill ut i trädgården, ut i naturen":-). Det blev en liten trädgårdsrunda för att bara njuta av vinterlandskapet, men den blev inte så lång. Det är ganska jobbigt att pulsa runt i snö till över knäna, kallt var det också när man som jag gick ut utan mössa och vantar.

Ett litet ärende hade jag i trädgården iallafall:-) Igår köpte jag en fågelfröautomat (heter det så på svenska tro?) till småfåglarna. Jag brukar hänga upp talgbollar till fåglarna, men tänkte att de kan få lite variation i kosten:-) Det visade sig vara helt hopplöst svårt att fylla på fröna, men det gick till sist. Opraktiskt var det iallafall. Men nu hänger den där och jag hoppas det skall smaka för alla småfåglar som jag gärna vill skall trivas i min trädgård.



Den hänger på samma ställe som jag brukar hänga talgbollarna, dvs. i syrenerna vid altanen gott synlig från köksfönstret. Det är mysigt att titta på småfåglar! Tyvärr lyckas jag aldrig ta några bra bilder på de.

Några som också trivs i min trädgård och som är vackra är rådjuren. Men de är inte lika mysiga som småfåglarna! Igår eller inatt har de varit här, men de har inte hittat något att äta. Snön är väl förmodligen för djup. Spår efter sig har de lämnat iallafall. De tar nästan alltid samma väg genom trädgården.

Från skogen över staketet:



Förbi huset:



Över altanen, ned för slänten, över gatan och vidare till grannen på andra sidan:



Otroligt vackra och söta är de, men jag tycker inte om att de skövlar i min trädgård:-(

Till sist ännu flera vinterbilder, denna gången med sol. Solen ligger för lågt för att vi skall få sol på tomten så här års, men den syns på trädtopparna runt tomten iallafall.

Denna bilden är tagen på framsidan av huset. Taket som syns i nedkant på bilden är grannens garage. Nedanför grannen är det skog.



Från högsta punkten på tomten:



Och från altanen:



Nyårslöften brukar jag aldrig ge. Däremot har jag givetvis en del planer, förhoppningar och drömmar för det nya året. Jag återkommer med det som är trädgårdsrelaterat så småningom.

2 kommentarer:

AnnCharlotte sa...

Jag är allt avundsjuk på all snön. Här ar det kallt men barmark.

Nora sa...

Vi är inte heller vana vid snö här, iallafall inte så länge som vi har haft nu. Det brukar komma några cm som snabbt töar bort. Det är kanske därför jag njuter så av den, känner mig nästan som ett litet barn når jag ser all snö:-). Det bästa med den är nog ändå att den förhoppningsvis isolerar gott för alla växter, lök och frön som ligger där under. Hoppas ni få snö till er också snart - det är så mycket mysigare med snö denna tiden som är som mörkast på året!