lördag 2 januari 2010

Fikon

Vi har två stk Fikon i kruka, den ena från 2008 och den andra från 2009. (Jag skriver "vi" eftersom det är min man som har köpt dessa:-) Den från 2008 övervintrade vi i garaget (frostfritt och ganska mörkt) förra vintern. Den hade en del gröna skott och små blad när vi satte ut den förra året. Tyvärr verkade det som att vi satte ut den för tidigt, det blev nattforst och alla blad trillade av och hela växten såg helt död ut. Vi lät den stå kvar ute och vattnade som vanligt, och efter ett tag kom det nya grenar ganska långt ner på stammen. Översta delen verkar vara död.

Här är ett par bilder från Juni:





Den nyaste fikonträdet växte på och var fint hela sommaren. Det kom inga fruktämnen, men förhoppningsvis blir det några nästa år.



Båda dessa får i år övervintra i gästrummet istället för i garaget. Vi har stängt av värmen och just nu är det 8 grader där inne. Innan kylan kom för några veckor sedan var det ungefär 12 grader. Jag har ingen extra belysning, de får enbart dagsljus. Jag tittar till de ibland och med några veckors mellanrum får de en skvätt vatten, i övrigt får de vila.

På det äldsta fikonträdet verkar det som att de nedersta grenarna mår bra och det finns några knoppar. De översta verkar dock stendöda - undrar om jag skall våga skära bort de? När skall det göras isåfall? Tips tas tacksamt emot!



I krukan hos det nyaste trädet såg jag för ett tag sedan att det spirade lite grönt och trodde att det var något ogräsfrö som hade följt med in och vaknat till liv. Men när jag tittade till idag så verkar det inte vara något ogräs. Kan det vara så att det kommer rotskott?



4 kommentarer:

Elsa sa...

Hei
Takk for besøket i bloggen min. Det er alltid hyggelig når nye stikker innom:)
Ha sittet og sett gjennom bloggen din. Du har lagt inn veldig mange fine bilder.

Ha en koselig lørdagkveld:)

Margrethe sa...

Godt nytt år.
Så spennende med fiken. Det må jeg prøve når sommeren kommer. Noen venner av oss fikk et par frukter på sitt fikentre denne sommeren. Jeg må huske å spørre hvor de lar det overvintre. Lykke til!

. sa...

Takk for hilsen på min blogg. :-) Og det spirer allerede i krukka di, ser jeg. Ugress eller ikke - det vitner om at vår og sommer er på vei.. Godt nytt bloggår til deg. :-)

Mia sa...

Fikon ser spännande ut, men lite väl 'exotiskt' för mig. Du bor lite bättre till än mig. Lycka till med träden :)