onsdag 27 januari 2010

Hosta

Temat i kväll hos gruppen Trädgårdsbloggar på Facebook är Hosta. Istället för att lägga in bilder på Facebook gör jag ett inlägg här.

Jag har inga Hosta i trädgården hemma, men på landet har jag ett par stycken. Båda är kvar efter förra ägaren, så jag vet inte vilka sorter det är (tips tas tacksamt emot!)

Jag gillar Hosta och har planer på att skaffa flera så småningom. Jag tycker Hosta är charmiga ända från de spirar på våren tills bladen blir gula och vissnar på hösten. Här är en bild från tidigt i maj 2009



Sedan går det undan och de växer så man nästan kan se det med blotta ögat. Nästa bild är från början av juni



Som synes så är båda mina Hosta ganska "styvmoderligt" behandlade. De har inte så mycket jord och de står i sol från morgon till kväll. Det verkar dock inte bekomma de nämnvärt, de växer oxh frodas hela sommaren. Så här såg de ut på Midsommar



Och i juli börjar blomningen. Tyvärr har jag missat att fota när alla blommorna har slagit ut, det är mest knoppar på bilderna





Detta var årets sista bilder på Hosta. Jag har tydligen missat att fota både när blomningen är som finast och när bladen blir vackert gula på hösten:-(

3 kommentarer:

Wenche sa...

Så herlige bilder, jeg gleder meg virkelig til snøen forsvinner og plantene begynner å dukke frem igjen.

Jeg skulle ha lagt ut bilder av Hosta i dag jeg også, men har dessverre ikke hatt tid - kanskje kommer de i morgen :-)

Mia sa...

Hosta är flotta, jag glömmer alltid att dom ju faktiskt också blommar,men du fick en fin bild av blomsterprakten.Jag hade länge mycket hosta i trädgården men dom tar för mycket plats i min lilla hage så nu är dom nästan borta, men bara nästan, en trädgård utan hosta, vad vore väl det?

AnnCharlotte sa...

Jag gillar hostor...på hösten blir en del alldeles gula och nästan vaxartade i bladen...det tycker jag är läckert.