tisdag 4 juni 2013

Jag skulle "bara"....


....dela två Alchemilla mollis, Jättedaggkåpor idag. När de planterades sommaren 2011 var de små, nu var de snudd på gigantiska.



Inte trodde jag att det skulle ta så lång tid, men jisses vad fel jag tog. De var svåra att gräva upp och när jag väl fick loss dem var de så tunga att jag inte orkade lyfta dem med spaden.


Efter mycket lirkande lyckades jag till sist få upp den ena i en lövkorg modell större och då gick den i alla fall att bära även om det var jättetungt.


Att dela den var inte heller någon lek. Rötterna var stenhårda och tjocka och även om jag använde min vassaste spade fick jag hugga många gånger innan jag lyckades riva isär den. En yxa hade nog varit bästa redskapen till detta.

Planen var att dela Jättedaggkåpan i många mindre plantor, men det gav jag upp direkt. Det blev två större och en lite mindre och de planterade jag i skarven nedanför vår upphöjda plantering med Rhododendron. Det fattas några stenar där och jag har ledsnat på att rensa ogräs så förhoppningsvis klarar sig Jättedaggkåpan där i det lite magra och skuggiga läget.


Lite längre bort växer några självsådda Digitalis, Fingerborgsblomma, som får vara kvar.


Jättedaggkåpa nr två delades också i två delar och fick stå kvar i rabatten där de växte från början.



Och så mycket mer hann jag inte ikväll. Ibland tar saker bra mycket längre tid än vad man tror:-)

7 kommentarer:

Marit sa...

Ja, det skal være sikkert! Da tror jeg nok det er best å la mine marikåper forbli der de er uten deling ;-) Det var jo fint at du fikk så mange ut av de du delte likevel.

Ha en fin kveld.

Klem!

Mia sa...

Jag har aldrig delta på dom, för tungt helt enkelt, men det brukar finnas små fröplantor. Plantering i såna skarvar gillar jag. Det händer jag med vilja sparar några mellanrum bara för att kunna plantera något. Det ser fint ut i din kant, och mjukar upp :)

Hélena sa...

Precis så är det! Ibland tar det mycket längre tid. Ska ta tag i mina när jag kommer hem från roadtrippen. Vill ju ha massor framför avenbokshäcken. Daggkåpa kan nog konkurrera med ogräset!
Kram Hélena

Törnrosa sa...

Tack Nora för din kommentar hos mig. Jag blev så glad över den.
Dina härliga murar och trappor och planteringar! Kan inte se mig mätt på dem. Och önska mig en alldeles egen mur.
Kramar och ha det bra.

Et nytt landsbyliv sa...

Jeg håper mine blir like store og flotte som dine - og tar til meg at øks er et fint redskap :)) Ha en super dag!

Bettina Bäck sa...

Fniss. Känner igen det där. Ting tar tid.

ElisabethS sa...

Takk for informasjon. Jeg har også to store marikåper som må deles, men da skal jeg altså sette av en helkveld til det. Jeg ønsker meg forøvrig en øks til sånt deleformål.. Og bør absolutt få skaffet meg et bryne til å skjerpe kanten på spaden med!