söndag 16 juni 2013

Underbara Iris!


I vår trädgård fanns en blå sorts Iris när vi flyttade hit. En gigantisk rugge som jag fick för mig att jag skulle dela vår första sommar här för tre år sedan. Jag tog min vassaste spade och högg til i mitten av ruggen, det var som att sätta spaden i sten:-) En omöjlig uppgift - det var bara att ge sig och låta Irisen stå kvar där den var. Och det är klart; har den stått där i några decennier utan någon som helst form för skötsel så klarar den säkert några år till. Den står i styv lera i ett halvskuggigt läge, men det bekommer den inte det minsta. Inte heller att sniglarna går hårt åt den varje vår. För när vi kommer till mitten av juni är den lika fantastisk som den säkert har varit i flera decennier.



Den står där Plymspireahäcken slutar och de passar verkligen bra ihop.



Jag har inte varit så intresserad av Iris tidigare. Inte så att jag inte har gillat dem, jag har bara inte fastnat för dem. Men så hände något i vintras och nu kan jag inte få nog av dem:-) Så här långt i år har jag köpt

'Hemstiched'
'Immortality'
'Ambassadeur'
'Gingerbread man'
'Cherry Garden'
'Superstition'

Jag tror inte någon av dessa kommer blomma i år. Men den 'Black form' som jag köpte förra året har börjat blomma idag.




Färgen är helt magisk och blommorna ser nästan ut som om de är gjorda av sammet. Hoppas nu den trivs här och växer sig lika stor och fin som min blåa Iris!



8 kommentarer:

Veronica sa...

Hur snygg var inte den?!!!
Jag gillar Iris men har inte så många olika men en plan är att plantera mängder runt dammen!

Ha en härlig midsommarvecka i solen!

Kram

Bettina Bäck sa...

Den understa irisen är ju helt fantastisk! Wow!

Marit sa...

Ja, det er så mange vakre iriser at det går jo ikke an å ikke få dilla på de. Black Form er bare så vakker!

Klem!

Hélena sa...

Wow vilken iris!
Älskar dom, de är så fina och bladen bryter av så snyggt i rabatten =)
Kram Hélena

hagen vår sa...

Hei! Nydelige bilder av iris. Er veldig glad i den blå pga den himmelblå fargen. *Black Form* er nesten magisk. Ha det godt! Anne

Carita och Bertel sa...

Underbara irisar, min favorit/Ha en skön vecka/CArita

MarJE sa...

Iris er så flotte. Den svarte var heilt, heilt nydelig og spesiell.
Ha fine sommardagar, frå MarJE.

Turid sa...

Iris er så nydelig, jeg elsker dem, men her må jeg holde meg til sibirversjonen, de andre har en tendens til å gå ut.
Fin tirsdag til deg.