fredag 12 april 2013

Commelina tuberosa

I somras var jag på besök i en trädgård i Norge i samband med arrangemanget "1000 åpne hager". Trädgården låg i den lilla kuststaden Brevik i Telemark. En underbart charmig stad som jag klart kan rekommendera att besöka!

När jag är på trädgårdsbesök brukar jag alltid handla någon eller några växter om det finns till salu. Dels för att jag tycker det är kul att ha växter som påminner om vissa personer eller platser, men också för att man ibland kan göra riktiga fynd. Denna gången såldes det bara en sorts växt och trädgårdens ägare var lite osäker på vad det var, men jag köpte en i alla fall.

 
Jag trodde först att detta var en Tremastarblomma, Tradescantia x andersoniana, men efter att ha frågat på forumet på Trädgårdsriket  fick jag veta att det var en Himmelsblomma, Commelina tuberosa. Himmelsblomman är inte härdig här, men den får knölar som kan övervintras på samma sätt som Dahlian. Dessutom fick jag veta att den är lätt att fröså. För att vara på säkra sidan sparade jag både knölen och samlade frön i höstas. Knölen fick en ganska "omild" behandling. Jag lät krukan stå ute tills växten hade vissnat, sedan klippte jag bort den och ställde krukan mörkt och svalt i källaren med jord och allt. Där fick den stå till slutet av februari då jag planterade om knölen i ny jord. Samma dag passade jag på att så fröna jag samlade in i höstas. Både knölen och fröna har spirat, men det är tydligt vilket "försprång" man får om man sparar knölen jämfört med att så.

Så här ser de ut nu en och en halv månad efter att de kom i jord.


Frösådderna till höger i bild är fortfarande ganska små (och i behov av omskolning) medans "knölväxten" till vänster har blivit rätt så stor.

Så istället för en växt till minne om ett trevligt trädgårdsbesök i Brevik sommaren 2012 får jag nu många växter. Några skall få flytta vidare också, till en trädgårdsvän som också föll för de söta, blå blommorna och det friska, gröna bladverket.

Till sist kanske någon undrar hur trädgårdsbesöket och trädgården var? Jo, det var en vacker trädgård i en slänt med utsikt över havet. Det var inte så många träd och buskar i trädgården, men fantastiska rabatter och uteplatser.







5 kommentarer:

Unknown sa...

Hei.
Himmelblomsten er jo så nydelig, jeg hadde trodd det var trekantblomst, en lærer noe nytt hver dag.
Så flott hage og så fine bilder du har tatt, artig og se og være i andres fine hager.
God helg fra Marit.

Hélena sa...

Vilken söt blomma och vad roligt att du har lyckats få fler :-) Tack snälla för din kommentar, blev alldeles rörd!
Många kramar
Hélena

Jannibele sa...

Takk for superfine tips om Himmelblomsten. Kjøpte knoller av den i Sverige og de står nå til forkultivering. Da vet jeg hvordan de skal håndteres. Supert. Dine vokser Johnson bare det:)

Mia sa...

Vilken härlig blå färg, trodde också att det var en tremaster först. Kul att både knölen och fröna tar sig så bra. Det ser ut som en fin trädgård också.
Vädret ser lovande ut, hoppas det gör underverk ute i helgen :)

Ranten sa...

Denne blomsten hadde jeg i mange år, og jeg er ikke helt sikker, men jeg mener den klarte seg ute? Den gikk nå ut til slutt, men kanskje jeg skal la meg inspirere og så noen nye? Deilige frodige sommerbilder du byr på! God helg!