måndag 29 april 2013

Helleborus hybridus 'Red Lady'


För knappt två veckor sedan skrev jag ett inlägg om mina två Helleborus hybridus 'Red Lady'....eller åtminstone var det så de var märkta när jag köpte dem sommaren 2012. (Inlägget kan du läsa här).

Då, för två veckor sedan, såg knopparna ut så här


Att detta förmodligen inte är två Helleborus av samma sort är inte så svårt att se och just där och då var jag övertygad om att den högra var 'Red Lady' och att den vänstra skulle få någon vit nyans på blomman.

Döm om min förvåning när jag sedan upptäckte att den vänstra knoppen inte alls blev någon vit blomma. Nu ser den nämligen ut så här


medans den högra fick en mer väntad färg och ser ut så här


Vilken av dessa som är 'Red Lady' låter jag vara osagt, men vackra är de båda två:-)

Vad gäller min ena Helleborus Niger som hade så här många knoppar för några dagar sedan


Så ser den ut så här nu


Ett av traktens alla rådjur tyckte tydligen att det fick vara någon måtta på Helleborus-blomningen i vår trädgård:-( Och även om jag är både ledsen och arg över skövlingen så är jag glad och tacksam för att rådjuret lämnade de två röda som står bredvid. De är ju trots allt snäppet finare än de vita:-)


7 kommentarer:

Hélena sa...

Så vackra de är, rackarns rådjur. Måste köpa många till nästa år :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Helens trädgård sa...

Så enormt vackra de röda Julrosorna är.
Förgrymmade rådjur som inte vet att det är förbjudet att äta växterna i trädgården :=(

Önskar dig en trevlig Valborgsmässoafton.

Hagetjelden sa...

Så nydelige de røde er!
Veldig trist med rådyrene!

Marit sa...

Så bra at de var røde til slutt! Hjort er ikke ålreite dyr, det er helt sikkert. Får håpe at de bare liker hvite blomster.
Klem!

Veronica sa...

Det är så trist när vackra blommor blir rådjurs delikatesser :(

Men som du skriver... Tur att de lämnade de superfina röda!
Jag inser att jag måste ha fler sorter i trädgården och inte bRa vita jag med.

Ha en skön Valborg själv!

Gunilla Teckenberg sa...

Vilken märklig förvandling av julrosen! Men överraskningar är alltid trevligt i trädgården - iaf när det visar sig i en sådan skönhet.

Ha en skön Valborg trots de isiga vindarna!

Nu får vi beställa våren på riktigt!!

Berit sa...

Skrutt odjur som har fått för sig att ha din trädgård som matbord, de är ju inte inbjudna!!!
Underbara julrosor bägge två, gillar färgen på dem.
Ha en underbar Valborg!!