lördag 18 maj 2013

Kungsängslilja, Fritillaria meleagris


I höstas satte jag 50 lökar av Kungsängslilja, Fritillaria meleagris, i en av rabatterna. Först ut var de rutiga som började blomma redan för ett par veckor sedan, nu börjar också de vita blomma.


Jag tycker de är så fina, dessa små . Nu hoppas jag de trivs hos mig och att de kommer igen nästa år också.




Kungsängsliljan trivs i vandrande skugga och humusrik jord. Den blir 20-30 cm hög och blommar i maj-juni. Om den trivs på växtplatsen kommer den tillbaka år efter år och kan sprida sig och bilda stora bestånd. Förökas genom delning eller frön.

5 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Mina blir bara fler och fler.Hittar dom även i gräsmattan.
MVH Gunsan.

Ranten sa...

De har en egen ynde disse ruteliljene.mde står i full blomst her også : ) God pinsehelg!

Unknown sa...

Å ja de er så fine, jeg ønsker meg hvite sammen med de lilla til neste år.
De vil sikker komme tilbake neste år hos deg.
God pinsehelg fra Marit.

Marit sa...

Ruteliljene er så vakre. De er like fine begge sortene synes jeg. Det eneste jeg ikke liker med de er at liljebillene liker de veldig godt.

Klem!

Bettina Bäck sa...

Så fina och sirliga! Nu har fler än en kungängslilja visat sig hos mig också. :-)