fredag 17 maj 2013

Min 17:e Maj-blomma


Idag är dagen med stort D för oss norrmän. 17:e Maj - vår nationaldag! Själv har sonen och jag firat dagen med tusentals andra norrmän på Skansen. Ett firande med stolta traditioner, enda sedan 1896 har det firats 17:e Maj här.

Och i min trädgård blommar "min" 17:e Maj-växt för fullt. Man skulle kanske tro att den skulle vara röd, blå eller vit men det är den inte. Min 17:e Maj-blomma är en gul, härlig sol som lyser i rabatten.




Detta är en Doronicum som jag inte har något namn på. Den kommer från min mammas trädgård och så långt tillbaka jag kan minnas har vi alltid haft blommande Doronicum i trädgården på 17:e Maj.

2 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Mysig nationaldag ni haft! Söt växt.
Trevlig helg.
Kram Maria

Marit Sønstebø sa...

Så søt den er! Det høres ut som du har hatt en flott 17. mai :-)
Den blomsten husker jeg også fra min bestemors hage, og den blomstret alltid på 17. mai kan jeg også huske. Det er hyggelig med sånne minner :-)

Klem!