fredag 17 maj 2013

Min 17:e Maj-blomma


Idag är dagen med stort D för oss norrmän. 17:e Maj - vår nationaldag! Själv har sonen och jag firat dagen med tusentals andra norrmän på Skansen. Ett firande med stolta traditioner, enda sedan 1896 har det firats 17:e Maj här.

Och i min trädgård blommar "min" 17:e Maj-växt för fullt. Man skulle kanske tro att den skulle vara röd, blå eller vit men det är den inte. Min 17:e Maj-blomma är en gul, härlig sol som lyser i rabatten.




Detta är en Doronicum som jag inte har något namn på. Den kommer från min mammas trädgård och så långt tillbaka jag kan minnas har vi alltid haft blommande Doronicum i trädgården på 17:e Maj.

2 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Mysig nationaldag ni haft! Söt växt.
Trevlig helg.
Kram Maria

Marit sa...

Så søt den er! Det høres ut som du har hatt en flott 17. mai :-)
Den blomsten husker jeg også fra min bestemors hage, og den blomstret alltid på 17. mai kan jeg også huske. Det er hyggelig med sånne minner :-)

Klem!