tisdag 5 maj 2015

Mysteriet löst (och presentation av nykomlingarna)


Nu har jag fått namnet på Enen vi köpte i fredags och som saknade etikett. Det är en Juniperus squamata 'Meyeri', en Blåen som har ett trattformat växtsätt. Den kan på sikt bli ca 1,5 meter bred och hög och är härdig i zon 4. Skulle den bli för stor ska det inte vara några problem att beskära denna till lagom storlek.


En annan med yvigt och trattformat växtsätt är Sävenbom, Juniperus sabina 'Femina'. Den kan bli ca 1-1,5 meter bred och ca en meter hög. Även denna kan tuktas om den skulle bli för stor. Härdig till zon 5.


Spännande form har också Spanskgranen, Abies pinsapo 'wb'. Här väljer man själv hur högt trädet ska bli genom att binda upp det tills man tycker höjden är lagom för att sedan "släppa" det (på samma sätt som t ex Hängbok). Detta trädet är mittpunkten i vår plantering och jag gillar det skarpt! Vi har som synes bundit upp vårt träd och en gammal gardinstång fick agera växtstöd.


Oregelbundet växtsätt har också den Japanska Dvärgcypressen , Chamaecyparis obtusa 'Nana Gracilis'. Men till skillnad från de andra har denna ett bollformat växtsätt och den blir ungefär 80 cm hög och bred. Härdig till zon 4.


Bollformat växtsätt har även Klotgranen, Picea glauca 'Alberta Globe'. Härdig i zon 5 och kan bli 0,5-1 meter hög och bred.


En annan boll är Bergtallen, Pinus uncinata 'Globosa' som inte heller blir stor, troligtvis drygt en halvmeter. Härdig i zon 4.


Låg kommer även den gula Ärtcypressen, Chamaecyparis pisifera 'Sungold' vara. Ungefär en meter hög på sikt och härdig i zon 3.


Låg blir däremot inte Pelarsvarttallen, Pinus nigra 'Green Tower'. Beräknad höjd efter 10 år är ca 2 meter. Skulle den bli för hög går även denna att beskära. Härdig i zon 4.


Stor kan också Thujopsis dolabrata bli, hur stor är oklart. Enligt Bürger kan den bli ca 2 meter efter 10 år och den blir även ganska bred. Men även denna ska gå att beskära om den skulle bli för stor för platsen och den är dessutom långsamväxande.


Till sist en Thuja occidentalis 'Jantar' som har ett perlarformat växtsätt och gul färg. Thuja har kanske inte det bästa ryktet, men det finns riktigt många fina sorter förutom de "vanliga" gröna som oftast används som häckar. Denna är härdig i zon 3 och kan bli 2-3 meter hög.


Så där - det var alla träden och buskarna i trekantrabatten, alla inköpta hos Bürgers i Köping. Ett långt inlägg som kanske inte är så intressant för andra än mig själv, men ibland måste det dokumenteras för egen del också:-)

10 kommentarer:

Marit sa...

Så mye flott du har kjøpt! Nå ble jeg nesten misunnelig, for jeg er veldig glad i vintergrønne busker og trær ;) Før likte jeg ikke den gule thujaen, for jeg synes den så syk ut...Nå har jeg to stykker. Visste ikke at de bare var herdige til sone 3. Lykke til med alle sammen!

Klem, Marit

Ranten sa...

Så utrolig mange flotte vekster du har kjøpt :-)) Heldigrisen! Jeg er nok helt klart klar for noen nye barvekster i hagen :-))

Charlotta sa...

En del av bloggfinessen är ju att man skriver för sig själv. Läsarna tar del av det som passar. :) Jag tycker det var en härlig kavalkad av barrväxter. Vilka sköna sorter och former det finns.
Ha det gott!

Bettina Bäck sa...

Vilka fantastiska typer! Tänk att det finns så många varianter på gran. :-)

Tittis trädgård sa...

Visst är det toppen med bloggen, så att man kan dokumentera allting som planteras. Jag undrar om Blåenen är den samma som vi har. Den är nog säkert 30 år gammal nu, och har brett ut sig fint. Men det går bra att klippa den lite efter behag. Härligt att se alla dina "barrisar"/ Titti

Gunilla Teckenberg sa...

Skönt att det löste sig med namnet....jag är också sådan...fniss...

Vi var där i går och kom hem med barrväxter förstås så nu skall det planteras.

En del av det du visar finns här också och många av de små t.ex. `Aberta Globe´ och `Nana gracilis´ är extremt långsamväxande och blir nog aldrig för stora.

Mycket vackert Nora!

Carita och Bertel sa...

Så fint det kommer att bli med alla fina barrväxter. Vi har några av dom i vår trädgård. Enen har vi också, den är stor nu och ser verkligen ut som en stor tratt. Vi har stammat upp den . Ha en fin dag. Carita

Daniel Lindholm sa...

Ahhhh vilka läckra barrväxter! Nu blev jag köpsugen.

Annika sa...

Att det finns så många olika sorters barrväxter! Jag blev extra förtjust i Spanskgranen och den japanska dvärgcypressen!

Visst skriver man för sig själv och för att minnas, det gör jag också. Men det är ju kul när andra läser.

Jag lär mig alltid något nytt när jag surfar runt på alla härliga trädgårdsbloggar. Nu har jag lärt mig om barrväxter t ex och köplusten har vaknat... :)
Ha det gott!
Annika

Rost och rädisor sa...

Tack för trevlig presentation och så lärde jag mig hur man bestämmer höjden på spanskgran och hängbok.

Ha det så gott
Anette