fredag 18 maj 2012

Fortsättningen på gårdagens projekt


Idag fortsatte jag med gårdagens nya projekt. Så här ser det ut nu.



Jag har bestämt mig för att utvidga rabatten så att äppelträdet hamnar i rabatten och inte i kanten som det är nu. Jag tror jag kommer ta bort ytterligare 20-30 cm av gräsmattan. Sen skall det givetvis planteras också och just nu går tankarna åt växter med gula blommor på våren och mera i lila/blått och vitt på sommaren. Vi får se vart det landar så småningom:-) Jag inbillar mig att det kanske skulle funka med julrosor här också eftersom delar av rabatten skuggas av buskar.

Maken och jag gick en trädgårdsrunda på eftermiddagen idag och pratade om kommande projekt.

Här skall det också tas bort mossa och gräs så att stenarna kommer fram.



Samma sak här


Och här (under krypoxbären finns det en liten stentrappa)


Här tänker vi ta bort gräset här och göra rabatt av hela "trekanten" mellan grusgången och stentrappan.



Och sist men inte minst, här skall det också rensas (jag har påbörjat detta tidigare, men inte hunnit så långt)


Samma berg fast från en annan vinkel (nätet är för att skydda jordgubbarna mot glupska fåglar)


Planen är inte att ha bara berg överallt, jag tänker plantera i vissa skrevor och fördjupningar i bergen också. Men allt gräs, sly, ogräs och mycket mossa skall bort.

Förutom dessa "rensningsprojekt" har vi även några andra projekt på gång. Ingen risk för att vi skall få tråkigt i trädgården denna sommaren med andra ord:-)

2 kommentarer:

Margrethe sa...

Det er kjekt med nye prosjekt, og moro å komme i gang. "Litt" arbeid har dere å gjøre, men det blir sikkert flott. Spennende å følge med!

Furulunden sa...

Jeg er så svak for fjell i hagen, dette kommer til å bli helt supert:)
Du får bli med på min facebookside som du finner via min blogg. Fine tips å gi videre!!