tisdag 15 maj 2012

Hemma


Jag har varit "hemma" i Norge i 10 dagar och jisses vad det hade hänt saker i trädgården när jag kom hem igen i söndags kväll. Det växer så det "knakar" just nu och det är otroligt hur mycket som kan hända på bara 10 dagar!

Hyacinterna som jag satte i höstas blommar nu och doftar alldeles underbart!


Även pärlhyacinterna som sattes i höstas blommar.


Aubretia, tusensköna, förgätmigej och fänrikshjärta har också börjat blomma. Pionerna och löjtnantshjärtat måste ha vuxit minst en centimeter om dagen om inte mer.

Men finast av allt är ändå körsbärsträdet som blommar nu.


Vi får inga körsbär även om trädet blommar helt fantastiskt varje vår. Om det beror på trädet (alltså vilken sort det är) eller om det beror på fåglarna vet jag inte. Trädet får hursomhelst stå kvar. Det är vackert, skuggar lagom och passar fint in där det står. Och inte tar vi bort något som blommar så fint - det kan jag lova:-)

Det är inte bara blommorna i rabatterna som växer just nu. Gräsmattan är i stort behov av klippning och ogräset växer och frodas också. Gårdagens och dagens timmar i trädgården har därför ägnats åt att vattna i växthuset och att rensa ogräs i rabatterna och grusgången. Jag kan inte riktigt tänka framåt mot nya projekt om jag inte har ordning på de områdena i trädgården som vi har tagit tag i redan. Gräsmattan har jag inte klippt ännu. Eftersom trädgårdsarbetet sker när D sover i vagnen så känns det inte aktuellt att starta motordrivna maskiner:-)

1 kommentar:

Ninnibus sa...

Kan det månne vara så att det inte finns något mer körsbärsträd inom räckhåll för bina? Plantera ett till träd så kanske det blir finemang med pollineringen.