onsdag 23 maj 2012

Skadedjur med symmetrisk sinne


Så här ser ett par av bladen ut på två av mina Jättedaggkåpor. Vilket djur är det som har varit i farten här?



Jag hittar inga andra spår av djur på plantan och de andra växterna i rabatten (bl.a spetsmössa, funkia, fingerborgsblomma, astilbe, höstanemon) har inga skador.

Även ett par av krolliljorna verkar må dåligt. Det är samma sak här, bara några enstaka plantor som är angripna och det är bara knopparna och inte bladen som ser ut så här. Bör jag ta bort dom? Är det risk för att resten av liljorna smittas?



2 kommentarer:

Ninnibus sa...

Ja det var en knepig frånga. Den senare ser ut som nåt spinnkvalster eller nåt..och dessa knoppar borde nog tas bort..för att rädda resten av plantan. De där hålen påminner lite om såna jag hade på mina änglatrumpeter förr. En granne sade att det var tvestjärtar som gjorde dem om natten. De går ju oftast på storbladiga växter.
Hoppas du får vetskap i hur det ligger till så inte fler växter drabbas..
Kramen Ninni

Tant Otteskrufv sa...

Hoppas att du inte nupit bort knopparna och förlorat blomningen för så där ser våra ut varje år och de verkar inte må inte illa av det. Kanske är det någon sorts skydd? Det försvinner när de slagit ut.