söndag 20 maj 2012

Nu blommar Kerrian


Det händer mycket i trädgården nu.

Vår Kerria började blomma denna veckan. Den fanns här när vi flyttade in och var då ganska risig och ful. Jag klippte ner den helt och nu det verkar den ha mått bra av. Busken är tyvärr varken stor eller fyllig och kan nog knappt kallas för en buske som den ser ut nu där den står inklämd bland en massa krypoxbär. Men blommorna är alldeles underbara och kommer snällt både höst och vår. Jag har läst att Kerria kan vara ganska "aggressiv", men det märker vi inte av hos oss. För min del får den gärna ta för sig ännu mer än den gör nu.




2 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Vi hade också en Kerria planterad på baksidan när vi flyttade hit. Den var bland dom få saker som vi behöll, men jag gjorde som dig - rensade ut och klippte ner och sen vattnade och gödslade jag den massor.
Förra året var den så enorm att vi bad den som grävde för husdräneringen att gräva bort 2/3-delar av den med grävaren. Gick nämligen inte att få ner spaden ens när jag försökte göra det manuellt.
Förutom att den blivit så stor så hade dess rotskott spritt sig i hela den "gräs- och bamburabatt" den stod i utkanten av. Nu har den fått två järnskivor nedslagna bredvid sig och håller istället på att sprida sig ut i gräsmattan, men den klipper man ju så dom försvinner automatiskt. Men VACKER det är den och jag vill inte göra mig av med den!

Ruben sa...

Kerriablommorna är verkligen vackra! Hoppas den kommer igång ordentligt i sommar!

Ha det gott!
/Ruben