tisdag 1 maj 2012

Lägesrapport


Jag har bloggat om några pågående projekt senaste månaden. Dags nu för en rapport om hur det har gått så här långt.

De två Helleborus Niger jag köpte i vintras fick flytta ut i fredags. Den ena fick bo med de andra tre julrosorna och den andra i den andra änden av samma rabatt. Just nu står den i solen, men om några veckor kommer den skuggas av en ormbunke och en plymspirea.


Häcken (som jag tror är rosenspirea) som beskars hårt verkar ha klarat beskärningen. Det är inte lätt att se på bilden, men det finns några röda skott bland alla torra pinnar.


Den första backsippan började blomma i lördags. De andra två är fulla med knoppar som inte har slagit ut än.


Den första löken har börjat spira (om det är en gul, röd eller silverlök vet jag ej)


Den ena rabarbern har börjat få blad. Den andra ser lite mer tveksam ut, men jag håller tummarna för att den också kommer igång snart.


Potatisarna har fått fina groddar


Frösådderna lever och frodas (här representerade av persilja, chili och tomat)


Och sist men inte minst; växthuset (designat och byggt av min kreativa och händige man) är så gott som klart. Några småsaker återstår, men det går att använda nu och invigdes i helgen:-)



4 kommentarer:

AnnCharlotte sa...

vilket fint och annorlunda växt hus.
Önskar min man var lika kreativ ;))))
Ha det bra ;)

Vigdis sa...

Så flott drivhus! Noen ganger skulle jeg ønske at mannen min likte snekkerarbeid, men jeg er godt fornøyd med at han har middagen klar når jeg kommer inn fra en lang dag i hagen. :-)

Karina sa...

Härligt växthus! Annorlunda minst sagt! Har också 2 helleborus niger som ska få komma ut, vet inte om dom överlever här i norr men jag ska prova:)/ Karina

Mia sa...

Wow!! Nästa gång du tar turen hem till Norge får du släppa av mannen här, läcker, ett sånt skulle jag vilja ha. Är det glas eller något annat i sidorna? Står det mer om bygget någonstanns? Jag känner hur pulsen ökar, grattis :)