tisdag 1 maj 2012

Polaren Pär (Peer Gynt)


Vi har inga rosor i trädgården. Eller rättare sagt; ingen ros som vi har skaffat själv. Förra året fick jag nämligen denna presenten av tre väninnor på födelsedagen.


Mina väninnor (som inte delar mitt trädgårdsintresse) tyckte att denna skulle passa mig eftersom den heter Peer Gynt och jag kommer från Norge och för att jag behövde mera blommor i trädgården (det sista har de ju rätt i). Jag hade nog inte köpt denna själv just då av flera olika anledningar, bl. a.

* "E4:an" för hjortar och rådjur går rakt genom vår trädgård. Det händer t.o.m. att rådjur slår sig ner och övernattar på gräsmattan. Rosor, tulpaner och annat som rådjuren och hjortarna älskar är alltså inte att tänka på att plantera här.

* Rosen är gul och även om jag gillar gula blommor så har jag än så länge inga rabatter som den riktigt passar in i.

* Jag hade inget riktigt bra ställe att plantera rosor på förra sommaren. Dvs, inget ställe som det var tillräckligt med sol, men samtidigt lite skyddat från starka vindar (det kan blåsa rätt så ordentligt här)

Man kan konstatera att Peer och jag inte hade valt varandra om det varit upp till oss, men nu hade han hamnat i min vård så då var det bara att göra det bästa av situationen:-) En grop grävdes i en av de få rabatterna vi har och jorden förbättrades med gödsel och kompost. Senare på hösten fälldes några träd som gjorde att det kommer mera sol på rosen också. Detta gjordes givetvis inte för rosens skull, men jag tog med den planerade trädfällningen i valet av växtplats.

Peer gjorde vad han kunde för att vara till belåtenhet och belönade mig med dessa tre väldoftande, vackra rosor.


Bilden är tagen på kvällen med min mobiltelefon och är tyvärr inte så bra. Jag tänkte att "imorgon när det är ljust tar jag en bättre bild med kameran" men det var inte så smart. Nästa morgon fanns det nämligen inga rosor kvar, då hade någon hjort eller rådjur varit där och ätit Peer Gynt till nattmat. Det kom ytterligare ett par knoppar senare på hösten men det blev ingen mer blomning tyvärr, rådjuren åt knopparna också.

På hösten kupade jag jord och lade torra löv över Peer och han verkar ha klarat vintern. Så här såg han ut för någon vecka sedan, och det är snart dags för beskärning.


Jag såg i Zetas katalog att Peer Gynt är en av de växter som de inte har betygssatt. Enligt katalogen är växter utan betyg ofta "en välkänd växt utan speciella kvaliteter, exempelvis med tråkigt växtsätt". Jag hade som sagt kanske inte valt honom om jag fick välja själv, men så tråkig är han då inte och efter som tiden går så blir vi bättre och bättre polare jag och min Peer. Nu hoppas jag bara att rådjuren hittar annat som är intressant att äta så Peer kan få stå ifred denna sommaren(man får hoppas även om oddsen är obefintliga:-)





1 kommentar:

Susie på Stjärnarve... sa...

Det är klart att du kommer att gilla din Per! Och du, gula blommor är inte så dumt. Jag som tidigare aldrig ville ha gula blommor och som har en massa rosa, vita och röda dagliljor köpte faktiskt 7 st GULA från England i våras.
Dom står i krukor ännu och har inte hamnat i sin rabatt, men trots det så har en redan knoppat sig.
Den här veckan MÅSTE jag dock få just den rabatt dom ska ner i färdig. Där dom ska växa är det nämligen förstört av den lilla grävaren när vi dränerade om i höstas så jag måste gräva om kanten och dessutom rensa lite till. Jord däremot har vi lagt dit redan, så det är på gång.....