onsdag 16 maj 2012

Vi borde ha mera lavendel i trädgården....


.....sa min man här om dagen. Och det har han alldeles rätt i.

Så idag plockade jag 16 sticklingar från mina "Hidcote Blue" och satte i krukor med såjord. Jag har aldrig testat att ta lavendelsticklingar tidigare, men jag har läst att det skall vara ett lätt sätt att föröka lavendel så nu är det bara att hålla tummarna för att det går vägen.


Sticklingarna står skuggigt och på samma ställe som julrossådden som jag gjorde för några veckor sedan.

Om man söker på nätet om lavendelsticklingar så får man mängder med träffar och nästan lika många olika tips på hur man skall göra. Någon säger att man måste ha såjord, andra säger planteringsjord. Några sticker dom direkt i marken, andra i krukor. Några tar sticklingar på våren och andra på hösten. Den enda gemensamma nämnaren är att det är viktigt att sticklingen har en "klack". Att få till den där klacken var faktiskt lite knivigt tycker jag, men jag tror jag lyckades skapligt iallafall. Jag tänkte hursomhelst ta en ny omgång sticklingar i augusti (om jag kommer ihåg det:-), så får vi se om vårsticklingar eller höststicklingar fungerar bäst:-)

3 kommentarer:

Margrethe sa...

Enig med dere. Lavendel skal man ha mye av i sin hage.
Selv har jeg aldri tatt stiklinger, men sår dem av frø. Det går veldig greit. Lykke til med dine, - jeg skal følge med :-).

Vigdis sa...

Lykke til! Lavendel må man ha i hagen!

Mia sa...

Lavendeln brukar rota sig villigt, jag tillhör nog dem som bara sticker dom rett ner i jorden, både med och utan klack..