onsdag 16 maj 2012

Hortensia


I trädgården som vi lämnade för två år sedan fanns det en hortensia som var helt underbar. Den fanns redan i trädgården när vi flyttade in, så jag vet inte vilken sort det var. Hortensia är en av de många växterna som står med på min lista över vilka växter jag vill ha i trädgården så småningom. Även vidjehortensia och klätterhortensia skulle jag vilja ha, men dom är lite mer svårplacerade (åtminstone klätterhortensian).

För drygt två veckor sedan fick jag en hortensia av mina svärföräldrar - snacka om lyckad "gå-bort-present"! När jag fick den var blommorna svagt rosa och vita.


När jag kom hem från min resa i söndags hade blommorna ändrat färg till rosa.


Hortensian planterade vi tillsammans med rhododendron i slänten nedanför växthuset. Om jorden är sur eller inte vet jag inte, men jag antar att den är sur eftersom rhododendron trivs så bra där. Om det blir flera hortensior denna sommaren återstår att se, men det blir definitivt flera så småningom och då kommer det bli i samma rabatt som den vi har nu.

3 kommentarer:

Tove Kristin sa...

Så rart at den skifter farge, artig.
Har hørt at den gjør det, men har ikke opplevd det selv.

Ha en fin dag.

Ninnibus sa...

Hortensian är ju lite kulig på det viset när den kan skifta färg. Min klätterhortensia stortrivs på husväggen norrläge där det är mycket skugga. Den sitter benhårt!!
Läste om att man ska köra ned rostiga spikar under hortensian om man vill ha den blå..men har inte testat själv.
Kram och ha en skön helg..
Ninni

Marit sa...

Hortensia er vakre blomster, så jeg skjønner at du vil ha flere av de i hagen. Her er det for kaldt om vinteren til at de klarer seg dessverre :(